Sökning: "undervisningsplaner"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet undervisningsplaner.

  1. 1. Kristendomens utmärkande särställning i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sofia Sundberg; [2023]
    Nyckelord :Grundskolans läroplaner; kristendom; sociokulturellt perspektiv; särställning;

    Sammanfattning : Kristendomen har historiskt sett i undervisningsplaner och läroplaner haft en särställning i svenska skolan. Läroplanen Lgr 22 med tillhörande kommentarmaterial påvisar en fortsatt särställning för kristendomen inom religionskunskapen. LÄS MER

  2. 2. Fysikundervisningen - en stabilgrund eller ett verktyg för beslutsfattande : Lärare och elevers syn på fysikämnet i den svenska gymnasieskolans naturvetenskapsprogram

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :LOTTA BERGBOM; PER BJÖRK; [2023]
    Nyckelord :Curriculum emphases; physics education; upper secondary school; Roberts kunskapsemfaser; fysikundervisning; gymnasieskolan.;

    Sammanfattning : Ämnet fysik har varit ett eget undervisningsämne i motsvarigheten till den svenska gymnasieskolan sedan 1878. Sedan dess har undervisningsplaner och senare kursplaner beskrivit vilka mål och syften som finns med undervisningen, något som har förändrats från 1878 och fram till idag. LÄS MER

  3. 3. ”Undervisning blir ett lärande i mötet med människan” : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar av undervisningsuppdraget i förskolan

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Cecilia Koch; [2021]
    Nyckelord :undervisning; förskola; Lpfö18; styrdokument; fenomenologisk hermeneutik ;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att skapa en större förståelse för hur undervisningsbegreppet färdas från teoretiska styrdokument till pedagogisk utbildning inom den förskoledidaktiska kontexten. Då studien ämnar synliggöra förskollärares erfarenheter intas en fenomenologisk hermeneutisk ansats där kvalitativa semistrukturerade intervjuer utgör empirin. LÄS MER

  4. 4. HUR HAR PRAKTISKA OCH TEORETISKA ASPEKTERNA AV ÄMNET SLÖJD SKRIVITS FRAM VID INFÖRANDET I UNDERVISNINGSPLANER OCH LÄROPLANER

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda-Marie Herger; [2019-02-12]
    Nyckelord :Slöjd; teori; praktik; kunskapssyn; undervisningsplaner; läroplaner; betänkanden; förordning och proposition;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur slöjdämnet har skrivits fram i läroplaner och förarbeten med avseende på praktiskt- och teoretiskt ämnesinnehåll Teori: Läroplansteoretisk forskning med betoning på språkets performativa funktion i läroplanstexter. Metod: Diskursanalys, inspirerad av kritisk diskursanalys med tonvikt på diskursiv och social praktik Resultat: Resultatet visar att de förändringar som förekommit när det gäller praktiska- och teoretiska aspekter av slöjdämnet går att förstå som en följd av samhällsutvecklingen när det gäller synen på teoretiska och praktiska kunskaper och en förskjutning mot estetiska aspekter och större tonvikt på teoretiskt innehåll i slöjdämnets undervisning. LÄS MER

  5. 5. Förändras skolan med världen? : En textanalys av grundskolans styrdokument 1994-2011

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Erik Helmersson; [2011]
    Nyckelord :Demokrati; Globalisering; Hållbar utveckling; Kursplan; Läroplan;

    Sammanfattning : Det händer mycket i den svenska skolan just nu. Sommaren 2011 börjar en ny läroplan gälla med allt vad det innebär av förändringar. Men vad har egentligen förändrats sedan den förra läroplanen från 1994? I världen runtomkring oss sker saker som mer och mer påverkar oss här hemma i Sverige. LÄS MER