Sökning: "undervisningspraxis"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet undervisningspraxis.

  1. 1. Exkursion i bildämnet : Lärande utanför klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magdalena Ferens; Maria Larsson; [2024]
    Nyckelord :Bildämnet; Exkursion; Interaktion; Lärandemiljö; Utomhuspedagogik; Utflykt; Miljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka begreppet exkursion och utforska lärarens perspektiv på exkursionen som en pedagogisk metod. I det insamlade empiriska materialet analyserar vi tematiskt exkursionen i bildämnet som lärandemetod, samt hur lärare anser dessa upplevelser påverkar eleverna. LÄS MER

  2. 2. Högläsning – en språkutvecklande fruktstund : En kvalitativ studie om lärares högläsning som undervisningsmoment

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Svensson; Johanna Hjort; Amanda Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; sociokulturellt perspektiv; skola; lärare.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och synliggöra hur lärare i lågstadiet arbetar med högläsning i undervisningen samt hur lärarna uppmuntrar till elevers lärande i det arbetet utifrån ett sociokulturellt perspektiv. I forskningsläget framgår det att lärarens undervisningspraxis är av vikt för att utveckla elevers ordförråd och läsförståelse vid högläsning. LÄS MER

  3. 3. Tillämpning av programmering inom matematik och risker för digitalt utanförskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Fredrik Eskilson; [2022]
    Nyckelord :capital; computational thinking; digital exclusion; digitalization; habitus; mathematics education; programming; teaching practice; technical capital; datalogiskt tänkande; digitalt utanförskap; digitalisering; habitus; kapital; matematikundervisning; programmering; tekniskt kapital; undervisningspraxis;

    Sammanfattning : With a background of digitalisation and what that has meant for the introduction of programming in the mathematics syllabus, this literature review examines forms of application for programming within mathematics in upper secondary school. This review also sets the background with the help of important key competencies for a digitalized information society, such as computational thinking, as described by the European Commission. LÄS MER

  4. 4. Matematisk vardagskompetens : Svenska gymnasielärares syn och undervisningspraxis

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Sara Wiberg; [2020]
    Nyckelord :Mathematical literacy; numeracy; quantitative literacy; modelling; PISA; matematisk vardagskompetens; vardagsmatematik; verklighetsanknuten matematik; modellering; PISA;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka lärares syn och undervisningspraxis när det handlar om matematisk vardagskompetens. Fyra lärare intervjuades var för sig. När lärarnas svar analyserades framkom en likartad syn, att matematisk vardagskompetens handlar om den matematik man behöver för att klara sig i sin egen vardag. LÄS MER

  5. 5. Kvinnans roll i historieämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefine Nilsson; Susanna Ochwa-Echel; [2020]
    Nyckelord :genus; gender; genusperspektiv; historieundervisning; könsroller;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att få en inblick i vad forskningen säger om kvinnor respektive mäns framställning i historieämnet. Detta utifrån tre inriktningar, historieläromedel, lärarens tankar om undervisningspraxis och elevers uppfattning om genus. LÄS MER