Sökning: "undervisningssekvens"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet undervisningssekvens.

  1. 1. TEKNIK ÄR LIVET : En studie om elevers kunskaper om tekniska system och vatten och avloppssystemet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Angelica Vesterlund; [2023]
    Nyckelord :Grundlärare; tekniska system; vatten- och avloppssystem; teknikämnet; sociokulturellt perspektiv; teknik; teknisk läskunnighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få reda på om designprocessen ökar elevernas kunskaper om det tekniska systemet vatten- och avloppssystemet. Frågeställningarna som studien har som syfte att besvara är: Vilken kunskap har eleverna i årskurs 5 om tekniska system innan genomförd undervisning? Hur kan en designaktivitet bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om vatten- och avloppssystem? samt Vilka kvalitativa skilda kunskaper utvecklades under designaktiviteten? En undervisningssekvens på fyra lektioner har genomförts i en femteklass. LÄS MER

  2. 2. Designa och analysera kemiundervisning utifrån en didaktisk modell : En aktionsforskningsstudie med utgångspunkt i den didaktiska modellen Map of practical work för didaktisk analys och design av undervisning innehållande blandningar och lösningar i låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Marcus Bertilsson; Karin Bergerheim; [2022]
    Nyckelord :Aktionsforskning; didaktik; naturvetenskap; didaktiska modeller.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till en ökad kunskap kring hur den didaktiska modellen Map of practical work framtagen av Millar m.fl. (1999) kan användas som stöd för didaktisk design samt didaktisk analys av naturvetenskapsundervisningen på låg- och mellanstadiet. LÄS MER

  3. 3. Praktiska övningars betydelse i fysikundervisningen : Hur kan praktiska övningar bidra till att synliggöra friktion i årskurs F-3?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Michelle Anjemo; Malin Hjelm; [2022]
    Nyckelord :Conceptual learning; Discussion; Friction; Learning by doing; Primary school; Begreppsinlärning; Diskussion; Friktion; Lågstadiet; Praktiska övningar;

    Sammanfattning : Studien bygger på en interventionsforskning med syfte att tydliggöra att praktiska övningar bidrar till begreppsinlärning hos elever i lågstadiet. Studiens utformning bestod av en undervisningssekvens innehållande en förkunskapskoll, en praktisk övning, en genomgång med diskussion, följt av ytterligare en praktisk övning. LÄS MER

  4. 4. Användandet av en LEGO robot i matematikundervisning på högstadiet : En undersökning om att väcka elevens intresse för matematik på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Nora Saleem; [2021]
    Nyckelord :Action research; Digital technology; Group work; LEGO robot Mathematics; Aktionsforskning Digital teknik; Grupparbete; LEGO robot Matematik;

    Sammanfattning : Digitala verktyg är numera en naturlig del av vårt samhälle och även skolan, lärarens roll är viktig när det gäller att iscensätta matematikundervisning med digitala verktyg. Enligt Skolverkets styrdokument ska alla skolor i Sverige använda sig av och instrumentera digitalisering. LÄS MER

  5. 5. Elevers syn på och tankar kring laborationer i NO ämnen : En kvalitativ intervjustudie med elever i årskurs 1 samt observationer under en undervisningssekvens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Josefine Matsson; [2018]
    Nyckelord :laborationer; elevers lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vad eleverna säger om sitt egna lärande av laborationer i naturorienterande ämnen. Syftet är också att ta reda på om de lär sig detsom läraren tänkt. Jag har genomfört och planerat dessa lektioner. LÄS MER