Sökning: "unga nyanlända"
Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden unga nyanlända.
1. Svensklärares erfarenheter av att arbeta med språkutveckling av talat språk hos nyanlända elever i ett flerspråkigt klassrum : med en inriktning på kooperativt lärande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : På grund av oroligheter i världen tvingas många människor på flykt från sitt hemland och söker skydd i ett annat land, däribland Sverige. Att lära sig det svenska språket är något som nyanlända barn och unga som anländer till Sverige tidigt behöver lära sig, något som tidigare forskning visat kan vara krävande både för de nyanlända eleverna och deras lärare. LÄS MER
2. Ensamkommande flickors etablering i Skåne En retrospektiv studie om yrkesverksammas erfarenheter och unga kvinnors upplevelser
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialantropologiSammanfattning : Under 2015 ökade antalet asylansökande personer i Sverige till följd av kriget i Syrien. Av de människor som sökte asyl 2015 var drygt 35 000 ensamkommande barn, en grupp som tenderar att vara särskilt sårbar eftersom de saknar vårdnadshavare. Av de barn som anlände var flickor en klar minoritet. LÄS MER
3. Från förberedelseklass till ordinarie klass : Nyanlända elevers resa - möjligheter, utmaningar och behov
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Nyanlända elever är en grupp barn och unga som kommer till Sverige på grund av olika anledningar. Krig och fattigdom är de vanligaste orsakerna som tvingar människor att lämna sina hemländer för att försöka hitta ett bättre liv i ett annat land. LÄS MER
4. Youmo: En informationskälla om sexualitet riktad till unga nyanlända i Sverige : En kritisk diskursanalys
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : .... LÄS MER
5. Nyanlända elever och kritiskt tänkande: En intervjustudie om möjligheter och utmaningar
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Integration och demokrati är två högaktuella samhällsfrågor i Sverige. En lyckad inkludering av nyanlända elever i svenska skolan kan erbjuda dessa unga samhällsmedborgare de förutsättningarna som behövs för ett aktivt deltagande i den svenska demokratin. LÄS MER