Sökning: "ungas inkludering"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden ungas inkludering.

  1. 1. Digital kompetens i bildämnet : Strategier för inkludering av sociala medier som en lärresurs i undervisning

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Rebecca Wallin; Linus Röthenbacher; [2024]
    Nyckelord :Digital competence; literacy; social media; didactics; art education; Digital kompetens; litteracitet; sociala medier; didaktik; bild;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie utforskar strategier för att främja digital kompetens inom bildämnet. Forskning om digitala bilder och sociala medier som läromedel analyseras utifrån ett sociokulturellt perspektiv för att identifiera didaktiska strategier, samt relaterar forskningen till LGR22 och EU:s mål för livslångt lärande. LÄS MER

  2. 2. Nuets nomader - Konsumtionens betydelse för ungas identitetsskapande, En studie om konsumtion som stratifierande faktor

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Johanna Printz; [2023]
    Nyckelord :Konsumtion; Konsumism; Identitetsskapande; Inkludering; Exkludering; Otillräckliga konsumenter; Ideala konsumenter; konnässörer; stratifiering.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att beskriva hur unga skolelever förhåller sig till konsumtion samt att undersöka hur deras identitetsskapande är kopplat till detta. Vidare vill jag studera hur olika grad av valfrihet blir en vattendelare och en samhällelig stratifieringsapparat. LÄS MER

  3. 3. “Man ser ju inte vad andra människor känner genom skärmen liksom” : En kvalitativ studie om sociala mediers positiva och negativa effekter på ungas mående utifrån professionellas och ungas perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Erika Falke Nilsson; Erika Bergman; [2023]
    Nyckelord :Elevhälsan; Mående; Negativa effekter; Positiva effekter; Sociala medier; Ungdomar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra till kunskap om hur sociala medier kan påverka ungas mående, både positivt och negativt genom att undersöka hur ungdomar och professionella inom elevhälsan ser på fenomenet. Eftersom elevhälsan dagligen arbetar och samtalar med unga på gymnasiet så ville vi även undersöka hur elevhälsan arbetar med sociala medier och dess påverkan på unga. LÄS MER

  4. 4. “Man ser ju inte vad andra människor känner genom skärmen liksom” : En kvalitativ studie om sociala mediers positiva och negativa effekter på ungas mående utifrån professionellas och ungas perspektiv.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Erika Falke Nilsson; Erika Bergman; [2023]
    Nyckelord :Elevhälsan; Mående; Negativa effekter; Positiva effekter; Sociala medier; Ungdomar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra till kunskap om hur sociala medier kan påverka ungas mående, både positivt och negativt genom att undersöka hur ungdomar och professionella inom elevhälsan ser på fenomenet. Eftersom elevhälsan dagligen arbetar och samtalar med unga på gymnasiet så ville vi även undersöka hur elevhälsan arbetar med sociala medier och dess påverkan på unga. LÄS MER

  5. 5. "Kalle och Mats köper ett hus, inga konstigheter, det bara var så" : en studie om hur grundskolor i Umeå kommun arbetar med hbtqi-frågor

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Moa Lindholm; Emma Bergdahl; [2022]
    Nyckelord :hbtqi; grundskolan; utbildning; inkludering; samverkan;

    Sammanfattning : Studien belyser skolans betydande roll i barns och ungas lärande samt deras personliga utveckling. Syftet med studien är att undersöka hur aktörer på olika nivåer inom grundskolan i Umeå kommun arbetar med hbtqi-frågor. Sex stycken intervjuer genomförs med politiker, rektorer, en lärare samt en skolkurator. LÄS MER