Sökning: "ungdom kultur"
Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden ungdom kultur.
1. Jag längtade efter allting svunnet : Ungdomsupplevelsen i The Catcher in the Rye av J.D. Salinger och ”Joseito” av Osamu Dazai
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : This paper analyzes and compares the protagonists of J.D. Salinger’s The Catcher in the Rye and Osamu Dazai’s “Schoolgirl” in how they view themselves, their surroundings, and what it is to grow up. LÄS MER
2. Borta bra men hemma bäst : En undersökning kring unga vuxnas upplevelser om migration, musik och kultur
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : Detta arbete har skrivits i syfte för att skapa förståelse och öka kunskap kring unga vuxna andra eller första generationens invandrares förhållanden till musik, genom undersökning. Detta avser kommersiell populärmusik och ursprungskulturens musik hos de unga vuxna. Tre frågor har tagits fram för att belysa detta. LÄS MER
3. Hästen och hans pojke : Nya perspektiv på hästboksgenren genom en studie av B. Wahlströms Djurböcker för ungdom
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : Abstract I uppsatsen Hästen och hans pojke: Nya perspektiv på hästboksgenren genom en studie av B. Wahlströms Djurböcker för ungdom, diskuteras hästboksgenren och hur den har beskrivits och definierats. LÄS MER
4. Att skriva fram barnet i vuxenlitteratur : Representation av barn- och ungdomen i Häng City och Populärmusik från Vittula
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : In this essay I examine how childhood is represented in the novels Populärmusik från Vittula (2000) by Mikael Niemi and Häng City (2022) by Mikael Yvesand. Both of these works are intended for an adult audience, or at least not written with children and young adults in mind. LÄS MER
5. Bildvärldar och subjektspositioner : En diskursanalys av elevers bildkommunikation
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Den här undersökningen har genomförts i syfte att skapa kunskap om hur elevers bildvärldar och bildkommunikation kan se ut och att undersöka vilka subjektspositioner som konstrueras och görs tillgängliga genom deras bildkommunikation. Visuell kulturteori har fungerat som undersökningens ramverk och diskursanalys som dess analysverktyg. LÄS MER