Sökning: "ungdomar inflytande delaktighet"

Visar resultat 11 - 15 av 37 uppsatser innehållade orden ungdomar inflytande delaktighet.

  1. 11. Hur upplever ungdomar med lindrig intellektuell funktionsnedsättning delaktighet i sin idrottsförening?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Robert Örling; Sandra Sundqvist; [2017]
    Nyckelord :delaktighet; idrottförening; lindrig intellektuell funktionsnedsättning; särskolan; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : I vårt samhälle har det under en längre tid diskuterats kring ungdomsidrotten i samband med elitsatsning kontra en alltför tidig utslagning. I den här studien har syftet varit att undersöka hur ungdomar med lindrig intellektuell funktionsnedsättning upplever sina möjligheter till delaktighet i en idrottsförening. LÄS MER

  2. 12. Stallet som integrationsarena : En studie om uppfattningar av att arbeta med integrationssatsningen för flyktingpojkar på Salaortens Ryttarförening

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Helena Olsson; [2016]
    Nyckelord :Horses and stables; Inequalities in health; Integration; Refugees; Sociokultural perspective; The Biophilia Hypothesis; Flyktingar; Hästar och stallmiljö; Hypotesen om biophilia; Integration; Ojämlikhet i hälsa; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Ojämlikhet i hälsa kan bero på flertalet orsaker, exempelvis graden av delaktighet och inflytande i samhället. En grupp som vanligen isoleras från samhället är flyktingar, vars anpassning till det nya landet kan vara påfrestande samtidigt som de drabbas av psykiska, fysiska och sociala svårigheter. LÄS MER

  3. 13. Vad vilja ungdomen? : En studie om ungdomars inflytande och delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Niklas Sigvardsson; [2016]
    Nyckelord :Inflytande; Delaktighet; Ungdomar; Individualisering; Socialt kapital; Demokratiutredningen;

    Sammanfattning : Vad vilja ungdomen? undersöker hur ungdomar ser på inflytande och delaktighet inom samhällsfrågor, om demokratiutredningens förslag följer detta synsätt samt försöker förklara varför det ser ut på detta sätt. Detta görs genom en enkätundersökning som besvarats av 140 ungdomar mellan 15-18 år. LÄS MER

  4. 14. ”För även om jag skulle bryta armen så skulle jag åka upp varje tisdag och torsdag ändå.” - En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors möjligheter till fortsatt engagemang i idrottsföreningar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Martin Myhrén; Maria Wällersten; [2015-08-10]
    Nyckelord :unga kvinnor; idrottsförening; empowerment; delaktighet; salutogenes;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien ligger i att ungdomars och framför allt unga kvinnors deltagande i idrottsföreningar har minskat de senaste åren. Idrottsrörelsen får ekonomiskt stöd av staten för att behålla ungdomar inom föreningsidrotten längre upp i åldrarna och de har förväntningen på sig att främja ett livslångt och hållbart förhållande till fysisk aktivitet samt främja en demokratisk utveckling hos barn och ungdomar. LÄS MER

  5. 15. Delaktighet i gymnasiesärskolan : Vi vill också bestämma - får vi det?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Kristina Backström; [2015]
    Nyckelord :Upper secondary school for students with mild disabilities; mild mental retardation; participation; Gymnasiesärskolan; lindrig utvecklingsstörning; delaktighet;

    Sammanfattning : När det gäller utformning och genomförande av utbildning för ungdomar, är förutsättningarna för att lyckas med denna gynnsamma om möjligheten att känna delaktighet och att utöva inflytande för eleverna uppfylls. Syftet med denna studie är dels att undersöka hur delaktighet gestaltas för elever i gymnasiesärskolan och dels att skapa bättre förståelse för huruvida elever som ska göra sitt val av utbildning efter grundskolan/grundsärskolan känner delaktighet eller inte i den övergångsprocessen. LÄS MER