Sökning: "ungdomar läsvanor"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden ungdomar läsvanor.

  1. 1. ”Om du gillar att läsa måste du läsa den här” : En kvantitativ och kvalitativ studie kring #booktoks påverkan på elevers läsvanor och läsmotivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Julia Björk; [2023]
    Nyckelord :Reding motivation; reading habits; self-determination theory; education; adolescents; Läsmotivation; läsvanor; self-determination theory; undervisning; ungdomar;

    Sammanfattning : Studien syftar att fördjupa kunskaperna kring #booktoks påverkan på högstadieelevers läsvanor och läsmotivation och hur detta kan beaktas i svenskundervisningen för att främja läsning. Tidigare forskning har både belyst betydelsen av rekommendationer från både lärare och kamrater för att öka elevers läsmotivation (McBreen & Savage, 2021; De Naeghel m. LÄS MER

  2. 2. Populärlitteraturen i svenskundervisningen : Att ta vara på elevers fritidsläsning av skönlitteratur i gymnasieskolans litteraturundervisning

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Frida Svensson; [2022]
    Nyckelord :populärlitteratur; läsvanor; fritidsläsning; svenskundervisning; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen har varit att ta reda på vad för typ av böcker ungdomar väljer att läsa på sin fritid, och varför, för att sedan använda detta resultat i en diskussion kring hur lärare kan ta tillvara elevers fritidsläsning för att öka läsmotivationen. En hypotes som föregick studien var att ungdomar främst läser populärlitterära böcker, vilket också visade sig stämma i min undersökning. LÄS MER

  3. 3. Tillförlitligheten hos tre översatta deltest ur CELF-4 med anpassningar för åldrarna 13:0-15:11

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Nelly Johansson; Johanna Möller; [2021-02-03]
    Nyckelord :CELF-4; ungdomar; språklig bedömning; översättning; tillförlitlighet.; CELF-4; adolescents; language assessment; translation; reliability.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om en översättning och anpassning av tre deltest ur CELF-4 utgjorde en reliabel och valid metod för språkbedömning i åldern 13:0-15:11. Deltesten utprovades på 30 högstadieungdomar från Göteborg och Borås. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieungdomars attityd till skönlitteratur : En studie om gymnasieelevers attityder kring skönlitteratur samt deras läsvanor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emilia Rodin; [2021]
    Nyckelord :Svenskämnet; litteraturundervisning; gymnasielever; attityd; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka gymnasieelevers attityder gällande skönlitteratur i och utanför skolan utifrån gymnasieelevers perspektiv. Empirin har samlats in genom en enkät som 98 elever från fem olika klasser har svarat på. LÄS MER

  5. 5. Läsning bara en fritidssysselsättning? En undersökning av högstadieelevers läsvanor och attityder till skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Barnholdt; [2020]
    Nyckelord :funktionaliserad undervisning; högstadieelevers läsvanor; motivation; skönlitteratur; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Lärare möter ständigt utmaningar i alla dess former, som lärare i svenskämnet är en utmaning att motivera elever till att läsa skönlitteratur. Jag har genom årens gång blivit uppmärksam på att dagens ungdomar läser i allt mindre utsträckning och de tycks ha tappat motivationen till läsning av skönlitteratur. LÄS MER