Sökning: "ungdomar och dataspel"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden ungdomar och dataspel.
1. Att vara eller inte vara - digitala medier och dataspel på fritidshemmet : En kvalitativ studie om fritidslärares förhållningssätt till digitala medier och dataspel på fritidshemmet
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Fritidshemspedagogisk forskningSammanfattning : Digitala medier och dataspel utgör ett stort intresse bland barn och ungdomar. Studien har tagit reda på hur fritidslärare förhåller sig till användandet av digitala medier och dataspel som ett verktyg för socialt samspel och lärande i fritidsverksamheten. LÄS MER
2. ”Jag skulle aldrig se mig själv som en gamer” : En kvalitativ studie om dataspelande medelålders män
Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : Under den senaste 20-års perioden har dataspelande ökat i popularitet bland stora delar av befolkningen i den industrialiserade västvärlden (Interactive Software Federation of Europe, 2012). Dataspel har gått från att vara en fritidssysselsättning som ungdomar ägnar sig åt till att ha blivit ett signifikant kulturellt fenomen som stora delar av befolkningen ägnar sig åt. LÄS MER
3. NEGATIVT TV- OCH DATASPELSBRUK BLAND GYMNASIEELEVER
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Arbetet har sin bakgrund i att Malmö stad under de senaste åren delar ut datorer till bland annat eleverna i de kommunala gymnasieskolorna. Arbetet har även sin grund i forskningen kring TV- och dataspelsbruk. LÄS MER
4. Ryggsmärta hos barn och ungdomar - en enkätundersökning : Med fokus på prediktorer för ländryggssmärta: fysisk aktivitet, fysisk inaktivitet samt stress, trötthet och nedstämdhet
Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar: Syftet med föreliggande studie var att beskriva prevalens av ryggsmärta hos ett slumpmässigt urval av svenska ungdomar ur SIH-studien 2004, Skola-Idrott-Hälsa en nationell studie om barns och ungdomars hälsa och omgivande faktorers betydelse för deras fysiska aktivitet. Dessutom var syftet att beskriva köns- och åldersskillnader samt hur stor andel av de med generell ryggsmärta 2004 som hade rapporterat ryggsmärta 3 år tidigare. LÄS MER
5. Vallfärd i dataspelens anda : Rollspel och storytelling i en fantasy-inspirerad pilgrimsvandringkontext
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Frågan om man med dataspelsinfluerad konceptgrafik kan presentera en storytelling-vandring vilken attraherar en ungdomlig målgrupp har undersökts i detta arbete. Arbetet har utförts i samarbete med Skara kommun, vilka är intresserade av att locka fler ungdomar till pilgrimslederna runtom i Skaraborg. LÄS MER