Sökning: "ungdomar och dataspel"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden ungdomar och dataspel.

  1. 1. Att vara eller inte vara - digitala medier och dataspel på fritidshemmet : En kvalitativ studie om fritidslärares förhållningssätt till digitala medier och dataspel på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Fritidshemspedagogisk forskning

    Författare :Jens Barregren; Linnea Rosin; [2022]
    Nyckelord :samspel; fritidslärare; digitala medier; dataspel; digital lek; SAMR-modellen; fritidshem;

    Sammanfattning : Digitala medier och dataspel utgör ett stort intresse bland barn och ungdomar. Studien har tagit reda på hur fritidslärare förhåller sig till användandet av digitala medier och dataspel som ett verktyg för socialt samspel och lärande i fritidsverksamheten. LÄS MER

  2. 2. ”Jag skulle aldrig se mig själv som en gamer” : En kvalitativ studie om dataspelande medelålders män

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Niklas Pekkari; [2019]
    Nyckelord :Computer game; social interaction; late modernity; identity; gamer; Dataspel; social interaktion; senmodernitet; identitet; gamer;

    Sammanfattning : Under den senaste 20-års perioden har dataspelande ökat i popularitet bland stora delar av befolkningen i den industrialiserade västvärlden (Interactive Software Federation of Europe, 2012). Dataspel har gått från att vara en fritidssysselsättning som ungdomar ägnar sig åt till att ha blivit ett signifikant kulturellt fenomen som stora delar av befolkningen ägnar sig åt. LÄS MER

  3. 3. NEGATIVT TV- OCH DATASPELSBRUK BLAND GYMNASIEELEVER

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Richard Frederiksen; [2014]
    Nyckelord :Gymnasieelever; Konsekvenser; Socialkonstruktivism; Spelberoende; Spelmissbruk; TV- och dataspelbruk; TV-spelsmissbruk; Ungdomar; Överdrivet spelan; Adolescents; Compulsive gambling; Consequenses; Gambling addiction; Excessive play; High-school students; Socialconstructivism; TV- and computergames; Video-game addiction;

    Sammanfattning : Arbetet har sin bakgrund i att Malmö stad under de senaste åren delar ut datorer till bland annat eleverna i de kommunala gymnasieskolorna. Arbetet har även sin grund i forskningen kring TV- och dataspelsbruk. LÄS MER

  4. 4. Ryggsmärta hos barn och ungdomar - en enkätundersökning : Med fokus på prediktorer för ländryggssmärta: fysisk aktivitet, fysisk inaktivitet samt stress, trötthet och nedstämdhet

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Birgitta Camitz; [2013]
    Nyckelord :low back pain; children; adolescents; physical activity; physical inactivity; stress; fatigue; depression;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar: Syftet med föreliggande studie var att beskriva prevalens av ryggsmärta hos ett slumpmässigt urval av svenska ungdomar ur SIH-studien 2004, Skola-Idrott-Hälsa en nationell studie om barns och ungdomars hälsa och omgivande faktorers betydelse för deras fysiska aktivitet. Dessutom var syftet att beskriva köns- och åldersskillnader samt hur stor andel av de med generell ryggsmärta 2004 som hade rapporterat ryggsmärta 3 år tidigare. LÄS MER

  5. 5. Vallfärd i dataspelens anda : Rollspel och storytelling i en fantasy-inspirerad pilgrimsvandringkontext

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Emanuel Mårdsjö; [2013]
    Nyckelord :Konceptgrafik; storytelling; pilgrimsvandring; dataspel;

    Sammanfattning : Frågan om man med dataspelsinfluerad konceptgrafik kan presentera en storytelling-vandring vilken attraherar en ungdomlig målgrupp har undersökts i detta arbete. Arbetet har utförts i samarbete med Skara kommun, vilka är intresserade av att locka fler ungdomar till pilgrimslederna runtom i Skaraborg. LÄS MER