Sökning: "ungdomar och skrivande"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden ungdomar och skrivande.

  1. 1. Ursäkta, var är klockan?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Peter Molnar Eronson; [2023]
    Nyckelord :Fantasy; deckarfantasy; skönlitteratur; humor;

    Sammanfattning : Presentation och reflektion Mitt projekt som ni här ska få ta del av är inledningen av en roman som enklast kan beskrivas som en fantasydeckare med humoristiska inslag. Från att ha provat på att skriva på en ny genre (historisk deckare) under Kreativt skrivande III, som jag gick läsåret 2020/2021, bestämde jag mig för att prova på ytterligare en ny genre till den här kursen. LÄS MER

  2. 2. Tonåringen enligt IQ-initiativet : – en analys av Tonårsparlören och dess konstruerande av tonåringar och deras föräldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Dag Mollestam; [2022]
    Nyckelord :Ungdomar; Tonåringar; Systembolaget; IQ-initiativet; Föräldraskap; Tonårsparlören;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att undersöka den konstruerade bilden avtonåringen samt dennes relation till sina föräldrar i IQ:s i skrivande stund senaste upplaga avTonårsparlören. Analysen har genomförts med hjälp av en kritisk diskursanalys och ärteoretiskt förankrad i begreppen makt, normalitet, egenmakt och delaktighet. LÄS MER

  3. 3. Skrivevenemang i folkbildningens anda : en kvalitativ studie av arrangörers syn på folkbildning och mångfald vid skrivevenemang

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Julia Lindell; [2022]
    Nyckelord :literary sociology; literary studies; popular education; writing courses; writing workshops; writing circles; creative writing; diversity.; litteratursociologi; litteraturvetenskap; folkbildning; skrivarkurser; skrivarworkshops; skrivarcirklar; kreativt skrivande; mångfald.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur arrangörer av kortare workshops och kurser i kreativt skrivande förhåller sig till homogena deltagargrupper. Först undersöks deltagarnas sammansättning och sedan arrangörernas syn på mångfald utifrån sin organisations verksamhetsuppdrag. LÄS MER

  4. 4. Det meningsfulla skrivandet : Om gymnasieelever och ungdomars attityder till skrivande i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amy Stengård; [2021]
    Nyckelord :skrivande; gymnasiet; ungdom; elev; attityd; meningsfullt; engagemang; autentisk; regelstyrt; lärare;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie kartlägger forskning som rör gymnasieelevers och ungdomarsupplevelse av och attityd till skrivande. Syftet är att synliggöra kopplingar mellan vadoch hur elever skriver och den inställning eleverna har till skrivande. LÄS MER

  5. 5. Medierad mobbning : Åttondeklassares gestaltning av mobbning under medierade livsvillkor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emil Vilgot Wallin; [2021]
    Nyckelord :medialisering; mobbning; noveller; pedagogik; sociala medier; kultursociologi;

    Sammanfattning : I denna uppsats presenteras en kultursociologisk analys av åttondeklassares noveller på temat medierad mobbning, ett begrepp som konstruerats i för studiens syfte: att undersöka mobbning under medierade livsvillkor för barn  och ungdomar. Mot bakgrunden av en tvärdisciplinär genomgång av psykologiska, pedagogiska, sociologiska och medie- och informationsvetenskapliga perspektiv och dess brister så föreslår detta arbete en utgångspunkt, tillika ett metodologiskt bidrag där elever själva får gestalta medierad mobbning genom novellförfattande, en socialpedagogisk approach som bygger på reflektioner kring den kvalitativa intervjun som metod, tillsammans med forskning som använder sig av reader-response. LÄS MER