Sökning: "ungdomar syn framtid"
Visar resultat 21 - 25 av 28 uppsatser innehållade orden ungdomar syn framtid.
21. Elevperspektiv på APU i gymnasieskolans Handels- och administrationsprogram: Förståelse av professionell kompetens i en framtida yrkesroll
Magister-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Att inte veta vad du vill arbeta med i framtiden och inte förstå vilka kunskaper som krävs, kan leda till en känsla av frustration, oklara planer och oro för din egen framtid. Egna erfarenheter och tidigare forskning på området väckte mitt intresse av att närmare undersöka hur några ungdomar på det yrkesinriktade Handels- och Administrationsprogrammet (HP) upplever sin situation. LÄS MER
22. Ungdomars framtidssyn : En studie i Clanwilliam, Sydafrika 2008
M1-uppsats, Humanvetenskapliga institutionenSammanfattning : Lärare har en betydelsefull roll för sina elever. De skall vara en förebild och motivera eleverna till att tro på sig själv. Syftet med undersökningen var att öka kunskapen och förståelsen för elevers livssituation och deras syn på framtiden. LÄS MER
23. Man måste ta sig tid att lyssna : Talhandikappade elevers möjlighet att tillgodogöra sig svenskundervisningen inom Riksgymnasieverksamheten
Magister-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : En enkätundersökning, en intervjustudie och en observationsstudie har gjorts. Undersökningarna handlar om talhandikappade elevers syn på sin utbildning och sin framtid. Resultatet visar att eleverna ser positivt på sin framtid och att få jobb och att eleverna känner sig kränkta i vissa situationer. LÄS MER
24. Socialtjänstens insatser för unga brottslingar : En studie om ungdomars beskrivningar av påföljden ungdomsvård
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : I Sverige ska unga lagöverträdare i första hand dömas till ungdomsvård. Denna studie bygger på sju intervjuer med ungdomar om deras erfarenheter av påföljden ungdomsvård. Ungdoms-vård är en individuellt inriktad insats för unga som begått brott och innebär att den unge ska delta i en samtalsserie. LÄS MER
25. ”Korridorsprogrammet” – en kvalitativ studie av skolk bland Angeredsgymnasiets elever
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Vårt syfte med den här studien är att undersöka varför gymnasieelever skolkar, och se hur man kan förstå detta utifrån de socialpsykologiska begreppen attityder, socialisation och roller. Studien är kvalitativ och omfattar tre fokusgrupper med sammanlagt 21 ungdomar som går på Angeredsgymnasiets estetiska program. LÄS MER