Sökning: "ungdomar träning sociala medier"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden ungdomar träning sociala medier.

  1. 1. ”Man måste nå en kropp som inte ens finns på riktigt” : En Kvalitativ undersökning om ungdomars syn på attityder till kroppsideal och dess påverkan på deras träning på gym

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linnea Welander; [2022]
    Nyckelord :body ideal; adolescents; social media; gym; weightlifting; kroppsideal; ungdomar; sociala medier; gym; styrketräning;

    Sammanfattning : I puberteten blir ungdomar lättare påverkade av sociala mediernas kroppsideal och det fins en risk att de tvingar sig genom farliga dieter och träningsmetoder för att försöka skapa den ”perfekta kroppen”. Detta kan sluta med att många ungdomar sätter för höga krav på sin egen kropp och riskerar sin hälsa för att se ut som på bilderna på sociala medier. LÄS MER

  2. 2. Köpbeteende av energi- och funktionsdryck : Hur attityd och hälsorisker påverkar konsumtionen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Hanna Blomstrand; Pernilla Sofia Lejdström; Mattias Johansson; [2021]
    Nyckelord :Attitudes; marketing; digital marketing; energy drink; functional beverage; health risks; awareness.; Attityder; marknadsföring; digital marknadsföring; energidryck; funktionsdryck; hälsorisker; medvetenhet.;

    Sammanfattning : Vår uppsats undersöker och behandlar digital marknadsföring, attityd och medvetenheten om de hälsorisker som är förenade med energi- och funktionsdrycksbranschen. Idag är konsumtionen av energi- och funktionsdryck omdiskuterad, i Sverige har flera företag aktivt valt att marknadsföra sina produkter som en funktionsdryck riktad till träning istället för den ”vanliga” energidrycken. LÄS MER

  3. 3. (O)hälsosamma förhållanden på YouTube : En kvalitativ studie om hur aktiva ungdomar uppfattar att deras hälsobeteenden påverkas av att följa fitness-influencers på YouTube

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Ali Ünlü; Rodi Budakci; [2020]
    Nyckelord :Influencer Marketing; Public Health; YouTube; Parasocial Relationships; Health Awareness; Influencer Marknadsföring; Folkhälsan; YouTube; Parasociala Relationer; Hälsomedvetenhet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur ungdomar som tränar upplever att fitness-influencers på YouTube påverkar deras hälsobeteenden. Detta för att på så sätt bidra med kunskap åt samhället om den konkreta effekt som marknadsföringen av träning och kost har på sociala mediekanaler för att börja täcka det forskningsgap som berör hälsorelaterade beteenden. LÄS MER

  4. 4. "Det ger mig ingen korrekt bild av träning,träning ska ju vara… " : En kvalitativ studie av ungdomars uppfattningar kring influencerspublicerade träningsinlägg på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emma Åhl Persson; Anna Leino; [2019]
    Nyckelord :Social medier; träning; influencer; Instagram; ungdomar;

    Sammanfattning : Internet och sociala medier är ett växande fenomen idag, och den sociala medieplattformen som växer mest och snabbast är Instagram. Sett till ungdomar mellan 12 - 15 år är det 77procent som använder Instagram varje dag och ett stort fenomen på Instagram är influencers. LÄS MER

  5. 5. Till alla som inte tränar , för att få en vacker och hälsosam kropp så krävs blod, svett och tårar. (Blogg 1) : - En kvalitativ studie om hur hälsosam livsstil framställs och vilka hälsobudskap som förmedlas i bloggar.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Sandra Marton; Sorina Iordache; [2016]
    Nyckelord :health; education; social constructivism; sociocultural perspective; youth; blog; learning; community practice; health messages; healthism; hälsa; pedagogik; socialkonstruktivism; sociokulturell perspektiv; ungdomar; blogg; lärande; praktikgemenskap; hälsobudskap; hälsism;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från socialkonstruktivism som belyser sociala beteenden, som är konstruerade och där individer skapar mening genom att samspela med varandra. Datorer, Internet och Digitala medier tar en alltmer större plats i barn och ungdomars liv då de växer upp i en alltmer digitaliserad värld till skillnad från tidigare generationer. LÄS MER