Sökning: "ungdomskultur i undervisningen"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden ungdomskultur i undervisningen.

  1. 1. Ungdomskulturens betydelse för identitetsskapandet i bildämnet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Noha Kabis; [2022]
    Nyckelord :Ungdomskultur; sociala medier; identitetsskapande; bildpedagogik;

    Sammanfattning : I studien presenteras en studie om ungdomskultur och dess betydelse, samt sociala medier och kommunikation på internet  där bildämnet och identitetsskapande är kopplat till detta.  I den här studien besvaras följande frågeställningar: Vilka sociala medier används och hur ser ungdomar på sin användning av dessa, samt om hur sociala medier har en plats i bildämnet? Vilka influenser i form av förebilder och fenomen väljer ungdomarna på sociala medier? Vilken betydelse anser ungdomarna att dessa influenser har för sitt eget identitetsskapande inom bildämnet? För att kunna besvara frågeställningarna och syftet gjordes en intervjustudie på två olika skolor vid två olika tillfällen. LÄS MER

  2. 2. Musikundervisning i grundskolan - om eleverna själva får välja

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Peter Nordström; [2019]
    Nyckelord :Musikundervisning; Styrdokument; Music education;

    Sammanfattning : Studien undersöker elevers syn och förväntningar på musikundervisning och hur dessa förhåller sig till kursplanen i ämnet. Historiskt har det visat sig ge negativ inverkan på arbetsmiljö och måluppfyllelse när avståndet mellan dessa olika förhållningssätt blir för stort. LÄS MER

  3. 3. Pedagogik & Ungdomskultur: Bildämnets potential i senmoderniteten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Peter Dyamo; [2013]
    Nyckelord :bildämnet; engagemangspedagogik; populärkultur; senmodernitet; tradition; ungdomskultur; utveckling; ämnesinnehåll;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att observera och diskutera bruket av en pedagogisk praxis som berör populär- och ungdomskultur inom bildämnet. Problemställningen täcker aspekter som den populärkulturella integrationen i dagens bildundervisning, ungdoms-kulturens fördelar och nackdelar i undervisningssammanhang, samt hur bildpedagoger kan närma sig en engagemangspedagogik som på lämpligt sätt drar fördel av populär- och ungdomskultur. LÄS MER

  4. 4. Graffiti - ett didaktiskt problemområde?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Niclas Christensson; [2013]
    Nyckelord :Bild; Centralt innehåll; Didaktikens vad-fråga; Graffiti; Gatukonst; Radikal estetik; Ämnesstoff; Undervisningstradition; Ungdomskultur;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks niondeklassares attityder gentemot bildämnet, graffiti samt den illegala aspekten av graffiti. Graffiti är ett visuellt uttryck vars vara eller icke vara i skolans bildämne är omdebatterat. LÄS MER

  5. 5. Genrebreddens betydelse i violinundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Therese Olsson; [2012]
    Nyckelord :genre width; teaching; violin teacher; genrebredd; undervisning; fiolundervisning; fiollärare;

    Sammanfattning : Problemformuleringen i denna studie är ”Hur uppfattar fiollärare genrebreddens betydelse för elevers fortsatta musikintresse och utveckling?” Hur bemöter musikskolan den musikaliska evolutionen? Den evolution vilken, i och med 1900-talets paradigmskifte, fört det musikaliska synsättet från det traditionella mot ett allt mer öppet klimat i musikundervisningen. För att få svar på detta vände jag mig till fyra fiollärare med fiollärarutbildning och använde den kvalitativa intervjun som metod. LÄS MER