Sökning: "ungdomslitteratur kvinnor"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden ungdomslitteratur kvinnor.

  1. 1. Arga killar och Kära tjejer : En undersökning av genusframställningar i ungdomslitteratur

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Melin; [2019]
    Nyckelord :genus; genusframställningar; skönlitteratur; ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : Inledning Skolan idag ska ha ett medvetet genusperspektiv på undervisningen och ska ifrågasätta normer och föreställningar om kön (Skolverket 2018, ss. 2–3). Detta blir extra viktigt i högstadiet då det är i tonåren som barn börja gruppera sig och praxisgemenskaper växer fram. Paechter (2007, s. LÄS MER

  2. 2. Genusskapande i modern ungdomslitteratur : En närläsningsstudie av de mest utlånade ungdomsromanerna på två folkbibliotek år 2017

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Angelica Frisk; Linda Jacobsson; [2018]
    Nyckelord :ungdomslitteratur; genus; intersektionella perspektiv; normbrott; svenskundervisning;

    Sammanfattning : The aim of this study was to determine how the gender aspect is highlighted in the description of protagonists within twelwe young adult novels. The novels were the most read novels among teenagers in 2017, according to the statistics from two libraries in Sweden. LÄS MER

  3. 3. Emotionella flickor och omtänksamma pojkar : En undersökning om hur kvinnliga och manliga karaktärer representeras och framställs i barn- och ungdomslitteratur

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Johansson; [2017]
    Nyckelord :barn- och ungdomslitteratur; genus;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att undersöka hur flickor/kvinnor respektive pojkar/mänrepresenteras och framställs i barn- och ungdomslitteratur samt vilka skillnader som finnsmellan kvinnliga respektive manliga författare.Metoden har bestått av en kvantitativ frekvensanalys och en mer subjektiv kvalitativtolkning och bedömning av karaktärerna. LÄS MER

  4. 4. Genus och normer i Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgrens Cirkeln : Om värderingar och normer i en fantasyroman

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Therese Kruse; [2016]
    Nyckelord :genus; fantasy; könsroller; norm; Cirkeln;

    Sammanfattning : Som blivande lärare har man ett ansvar för den litteratur som våra elever läser. Det står i läroplanen att skolan har ett ansvar för att motverka de traditionella könsmönstren vilket ska göras hela tiden i all undervisning. Ett sätt är att kritiskt granska den litteratur som används i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Pojkars läsning En intervjustudie om hur man kan öka motivationen att läsa skönlitteratur hos pojkar i högstadieåldern

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Lena Olin; Susanne Lövgren; [2015-03-16]
    Nyckelord :Pojkar; Läsvanor; Motivation; Skönlitteratur; Didaktiska grundfrågor;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Studiens syfte var att hitta framgångsfaktorer för att motivera pojkar i högstadiet att läsa skönlitteratur. För att uppnå syftet har vi undersökt vilken inställning pojkar i årskurs 7-9 har till läsning av skönlitteratur. LÄS MER