Sökning: "universell design för lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden universell design för lärande.

  1. 1. Rektorers perspektiv på och speciallärarens erfarenheter av utvecklingsfrågor om undervisningstillgänglighet i läs- och skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fadia Chehab Johansson; [2023]
    Nyckelord :Rektor; Skolutveckling; Speciallärare; Språklig sårbarhet; Universell Design för Lärande;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Bildstöd i svenskundervisningen – enbart inkluderande eller även språkutvecklande? Lågstadielärares syfte med sin användning av bildstöd i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Moa Marknell; Hanna Molin; [2023]
    Nyckelord :Universell Design för Lärande; UDL; kvalitativ studie; språkstödjande lärmiljö̈; språkutvecklande lärmiljö̈.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka i vilket eller vilka syften lågstadielärare beskriver att de använder bildstöd i svenskundervisningen samt om de använder det som en inkluderande respektive språkutvecklande resurs. Litteratur och forskning framställer bildstöd som ett verktyg för att tydliggöra språk genom att erbjuda en visuell förståelse. LÄS MER

  3. 3. Möjligheter och hinder för kommuner i arbetet med tillgängliga lekplatser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Therese Lagerlöf; Helena Oldén; [2023]
    Nyckelord :Accessibility; children s play; children with a disability occupational therapy; playgrounds; universal design; Arbetsterapi; barns lek; barn med funktionsnedsättning; lekplatser; tillgänglighet; universell design.;

    Sammanfattning : Introduktion: Leken är en grundläggande mänsklig rättighet för alla barn men trots det brister lekplatserna ofta i tillgängligheten för barn med funktionsnedsättning. Barn som exkluderas från lekplatser kan uppleva isolering, svårt att få vänner och blir mer beroende av vuxna i sin omgivning. LÄS MER

  4. 4. Främjande faktorer för elever i språklig sårbarhet : En studie av gymnasiesärskoleelevers, gymnasieelevers och lärares upplevelser av undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Erika Börjes; [2022]
    Nyckelord :Language difficulties; upper secondary school; Swedish upper secondary special needs school; intellectual disabilities; interpretative phenomenology; lifeworld phenomenology; Språklig sårbarhet; intellektuell funktionsnedsättning; gymnasiet; gymnasiesärskola; tolkande fenomenologi; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Denna studie har studerat och jämfört hur elever i språklig sårbarhet och undervisande lärare på gymnasiesärskolan och gymnasieskolan beskriver främjande faktorer för kunskapsutveckling i undervisningen. Studien använder en kvalitativ tolkande- och livsvärldsfenomenologisk ansats. LÄS MER

  5. 5. Universell utformning i yrkeshögskolan : Lärares upplevelser av tillgänglig undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Zandra Frendby; [2022]
    Nyckelord :anpassningar; särskilt pedagogiskt stöd; tillgänglig undervisning; universell utformning; universell design för lärande; yrkeshögskolan;

    Sammanfattning : Begreppet universell utformning finns etablerat i såväl nationella som internationella policydokument. Dock uppstår olika utmaningar när politiska intentioner på policynivå ska implementeras i det praktiska arbetet. Inom yrkeshögskolan ses principen om universell utformning som en utgångspunkt för tillgänglig undervisning. LÄS MER