Sökning: "universell design för lärande"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden universell design för lärande.
1. Rektorers perspektiv på och speciallärarens erfarenheter av utvecklingsfrågor om undervisningstillgänglighet i läs- och skrivutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : .... LÄS MER
2. Bildstöd i svenskundervisningen – enbart inkluderande eller även språkutvecklande? Lågstadielärares syfte med sin användning av bildstöd i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka i vilket eller vilka syften lågstadielärare beskriver att de använder bildstöd i svenskundervisningen samt om de använder det som en inkluderande respektive språkutvecklande resurs. Litteratur och forskning framställer bildstöd som ett verktyg för att tydliggöra språk genom att erbjuda en visuell förståelse. LÄS MER
3. Möjligheter och hinder för kommuner i arbetet med tillgängliga lekplatser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Introduktion: Leken är en grundläggande mänsklig rättighet för alla barn men trots det brister lekplatserna ofta i tillgängligheten för barn med funktionsnedsättning. Barn som exkluderas från lekplatser kan uppleva isolering, svårt att få vänner och blir mer beroende av vuxna i sin omgivning. LÄS MER
4. Främjande faktorer för elever i språklig sårbarhet : En studie av gymnasiesärskoleelevers, gymnasieelevers och lärares upplevelser av undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Denna studie har studerat och jämfört hur elever i språklig sårbarhet och undervisande lärare på gymnasiesärskolan och gymnasieskolan beskriver främjande faktorer för kunskapsutveckling i undervisningen. Studien använder en kvalitativ tolkande- och livsvärldsfenomenologisk ansats. LÄS MER
5. Universell utformning i yrkeshögskolan : Lärares upplevelser av tillgänglig undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Begreppet universell utformning finns etablerat i såväl nationella som internationella policydokument. Dock uppstår olika utmaningar när politiska intentioner på policynivå ska implementeras i det praktiska arbetet. Inom yrkeshögskolan ses principen om universell utformning som en utgångspunkt för tillgänglig undervisning. LÄS MER