Sökning: "upbringing assignment"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden upbringing assignment.

  1. 1. Vad är fostransuppdraget egentligen? : En kvalitativ studie om lärares syn på och implementering av fostransuppdraget och värdegrundsfrågor i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Lisa Henningsson; [2021]
    Nyckelord :Fostransuppdrag; värdegrundsfrågor; demokrati; Street-level bureaucrats; samhällskunskap och matematik;

    Sammanfattning : This study aimed to investigate how teachers work methodically in subjects such as social studies and mathematics in high school, with the educational task of educating students to become good democratic citizens. According to the National Agency for Education's curriculum, the educational task of educating students to become adequate democratic citizens should permeate all subjects in school. LÄS MER

  2. 2. Ett känslofyllt uppdrag : En kvalitativ studie om familjehemsmammors syn på sin roll och de känslor som uppkommer i uppdraget

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Emily Mclellan; Annie Skagerstam; [2021]
    Nyckelord :Foster care; foster mother; emotions; binding relationship; roles; Familjehem; familjehemsmamma; känslor; bindningsrelation; roller;

    Sammanfattning : Att vara familjehem är ett uppdrag som kan innebära både positiva och negativa händelser i vardagen som kan skapa olika känslor hos familjehemsmammorna. I tidigare forskning har obetydligt fokus lagts på kvinnans upplevelser som familjehemsmamma. LÄS MER

  3. 3. Att få syn på sig själv : - Lärarstudenters syn på lärares fostransuppdrag

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ragnar Olsson; [2018]
    Nyckelord :Democracy; teachers assignment; upbringing assignment; education; knowledge; upbringing; discourse analysis; Demokrati; läraruppdrag; fostransuppdrag; utbildning; kunskaper; fostran; diskursanalys;

    Sammanfattning : Föreliggande studie fokuserar på lärares uppdrag i det svenska utbildningsväsendet. Ofta beskrivs detta uppdrag som dubbelt; det innehåller både uppdraget att förmedla och förankra kunskaper och att förmedla och förankra värden. Studiens kunskapsobjekt är lärares förhållningssätt till fostransdelen av lärares uppdrag. LÄS MER

  4. 4. Branson - Jobs : Entreprenör och/eller Ledare?

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :Madeleine Nordin; Runa Claesson; [2012]
    Nyckelord :Entrepreneurship; Leadership; Driving forces; Personal characteristics; Self-esteem; Vision; Entreprenörskap; Ledarskap; Drivkraft; Personliga egenskaper; Självkänsla; Vision;

    Sammanfattning : ABSTRACT Titel: Branson - Jobs; Entreprenör och/eller Ledare? Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Madeleine Nordin och Runa Claesson Handledare: Lars Ekstrand Datum: Maj 2012 Syfte: Syftet är att belysa relationen, och studera sambandet, mellan rollerna entreprenör - ledare. Vad förenar dem, och vad skiljer dem åt? Finns det något motsatsförhållande mellan dessa båda roller? Metod: Studien är en kvalitativ studie där ansatsen är en kombination av induktiv och deduktiv ansats, så kallad abduktion. LÄS MER

  5. 5. Begreppet fostrans vandring från plan till handling : En studie om idrottslärarens fostransroll i den svenska grundskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Elin Gårder; Terese Rehnström; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Aim The aim of this essay is to investigate some local curriculum’s interpretation of the upbringing assignment that is expressed in Lpo 94, together with how the physical education teachers in these schools interpret and give expression to this assignment in their teaching. The questions are: • How does the local curriculum interpret the upbringing assignment of the PE teachers? • How does the PE teacher interpret the concept upbringing? • How does the PE teacher work with the upbringing role in their daily teaching? • How does the different experiences regarding to uppbringing and the schools development affect their or the PE teschers’ daily teaching? • Is there any difference in the subject teacher’s upbringing role compared to the PE teacher’s? Method This study is qualitative and based on four deep individual interviews of teachers, two at the age between 25 and 35, and two at the age of 45 or older. LÄS MER