Sökning: "upper secondary school mathematics"
Visar resultat 1 - 5 av 186 uppsatser innehållade orden upper secondary school mathematics.
1. Variationen av övningsuppgifter i matematikläromedel på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : I det här arbetet har variationen av närliggande övningsuppgifter i svenska matematikläromedel för gymnasiet studerats, genom att framförallt betrakta förekomsten av inflätad övning och dess motsats, blockövning, men även SSDD-uppgifter. Detta gjordes genom att kategorisera uppgifternas yt- och djupstrukturer och definiera inflätad övning och SSDD-uppgifter utifrån likhet och olikhet av dessa. LÄS MER
2. UTTRYCK = SVAR
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaperSammanfattning : The focus of this literary study is to examine students’ misconceptions about the equal sign as well as giving upper secondary teacher the tools required to promote students’ understanding of the equal sign. To explore these misconceptions further, the study is framed around three research questions: What misconceptions does students’ have about the equal sign and why do they have them? What consequences do these misconceptions have for students’ mathematical ability? What can you do as a teacher to increase students' understanding of the equal sign and the concept of equality? The study suggests that students mainly struggle with the equal sign due to a unidirectional and dynamic understanding which leads to a series of different problems. LÄS MER
3. To Activate, Expose and Elicit thinking : a three step journey Teacher actions and student thinking in 18 Swedish mathematics classrooms in upper secondary
Master-uppsats, KTH/LärandeSammanfattning : Today’s research, as well as current Swedish governance documents, stress the high importance of developing students’ abstract, individual and critical thinking in mathematics education. The needs for such quality thinking however stand in stark contrast to the ‘traditional mathematics education’, which cannot be expected to develop such thinking. LÄS MER
4. Undersökande arbetssätt i matematik : En intervjustudie om gymnasielärares syn på undersökande aktiviteters möjligheter, förutsättningar och begränsningar
Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Undersökande arbetssätt ska enligt läroplanerna ingå i undervisningen i matematik för alla åldrar. Majoriteten av den forskning som lagts på undersökande arbetssätt har fokuserat på åldrar upp till grundskolans senare år. LÄS MER
5. Gymnasielärares användning av matematikläxor på naturvetenskapsprogrammet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : .... LÄS MER