Sökning: "upper secondary school"

Visar resultat 21 - 25 av 2239 uppsatser innehållade orden upper secondary school.

  1. 21. Hur förhåller sig innehållet i svenska läromedel i matematik till gymnasieelevers matematiska svårigheter med andragradsekvationer? : En kvalitativ innehållsanalys av uppgifter i svenska läromedel i matematik på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematikLinköpings universitet/Tekniska fakulteten; Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematikLinköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Gustaf Ekström; Jakob Emanuelsson; [2020]
    Nyckelord :andragradsekvationer; svårigheter; läromedel; matematik;

    Sammanfattning : I denna studie, som är en fortsättning av vår föregående litteraturstudie om vilka svårigheter som gymnasieelever har med andragradsekvationer, undersöks några allmänt använda läromedel i matematik för gymnasiet för att klargöra om det finns ett samband mellan elevers svårigheter och innehållet i läromedlen. Utifrån resultatet i vårt tidigare examensarbete kodades uppgifterna i läromedlen för att skapa statistik över deras innehåll. LÄS MER

  2. 22. Skolbibliotekariens många kompetenser : En intervjustudie med sju utbildade gymnasiebibliotekarier

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV); Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Ingrid Backan; Karolina Håkansson; [2020]
    Nyckelord :competencies; practice; profession; school librarian; school library; role; education; student achievement; kompetens; praktik; profession; skolbibliotekarie; skolbibliotek; roll; utbildning; måluppfyllelse;

    Sammanfattning : Att påvisa vad skolbibliotekarier bidrar med är ett mål som finns inom biblioteksforskning. Idag finns det ingen fråga om att skolbibliotekarier har en del i elevers utveckling tack vare flertal studier som påvisar hur bemanning, arbetstimmar och utbildad personal har en positiv inverkan på elevresultat. LÄS MER

  3. 23. Samhällskunskapsämnet och en mångkulturell undervisning : Samhällskunskapslärares uppfattningar om arbete med mångkulturell undervisning inom ämnesområdet demokrati

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Linn Östergren; [2020]
    Nyckelord :Mångkulturell undervisning; demokratiundervisning; samhällskunskap; samhällskunskapslärare; intervju;

    Sammanfattning : Due to the constantly evolving globalization of our societies, it is highly relevant to investigate how the Swedish civics teaching works to educate students into becoming well-functioning democratic citizens, who are well adapted to their multicultural environment. Thereby this study aims to explore five upper secondary school civic teachers’ attitudes towards incorporating multicultural teaching in their mission to provide students with a fulfilling democratic education. LÄS MER

  4. 24. "Hänger ni med?" : En undersökning om danslärares frågor till eleverna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Saga Isaxon; [2020]
    Nyckelord :Scaffolding; dance; questions; Mästarlära; dans; frågor; sociokulturell;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka vilka typer av frågor som används inom dansundervisningen på gymnasiet samt vilka bakomliggande faktorer och undervisningstraditioner som kan påverka hur lärarna väljer att använda sig av verbal kommunikation i sin undervisning. Arbetet tar sin utgångspunkt i sociokulturell teori samt socialkonstruktivism som fokuserar på hur kunskap är konstruerad i klassrummets sociala sammanhang genom språk och andra semiotiska medel. LÄS MER

  5. 25. Kvalitet i en lärarutbildning -En intervjustudie med nyblivna lärare i samhällskunskap om deras perspektiv på lärar-utbildningen efter en tids arbete som lärare.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Johannes Henriksson; [2020]
    Nyckelord :Higher education; Teacher; Quality; Assessment; Measurement;

    Sammanfattning : The growing interest of quality measurements and assessments in school is nothing new. Over the past decades in Europe, PISA and TIMMS have become standard quality measurements in how well students perform. LÄS MER