Sökning: "uppföljning på läsning"
Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden uppföljning på läsning.
11. Fyra andraspråkselevers ord- och läsförståelse av åldersadekvata läromedelstexter i svenska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Denna studies övergripande syfte är att undersöka fyra stycken andraspråkelevers ordförståelse samt vistelsetidens inverkan på läsförståelse. För att svara på studiens fråga gjordes två stycken delundersökningar. Den första delundersökningen fokuserade på ordförståelse med en uppföljning och den tredje på läsförståelse. LÄS MER
12. Extra anpassning eller verktyg för alla? : En studie om alternativa läs- och skrivverktyg på gymnasiet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka uppfattningar om och erfarenheter av användande av alternativa läs- och skrivverktyg på gymnasiet. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med gymnasieelever i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi och speciallärare/specialpedagoger från två kommuner. LÄS MER
13. Högläsning i teori och praktik En kvalitativ forskningsstudie med utgångspunkt i förskollärares och barnskötares uppfattningar kring högläsning
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : AbstractDenna studie har en fenomenografisk utgångspunkt där uppfattningar om ett fenomen är centralt.Genom intervjuer med verskamma förskollärare och barnskötare synliggjordes tendenser till attutbildningsnivån i vissa avseenden påverkade medvetenheten, främst synen på högläsningenspotentialer att vara språkutvecklande. LÄS MER
14. Läsutvecklingsschema, LUS, som verktyg för mål- och resultatstyrning i och för skolutveckling. En fallstudie av tre kommunala grundskolor i ett rektorsområde
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka och jämföra olika professioners, i ett rektorsområde, syn på användningen av LUS som verktyg i mål- och resultatstyrning i och för skolutveckling. Teori: Studien är en fallstudie. Resultatet relaterar till tre olika skolutvecklingsteorier. LÄS MER
15. Skönlitteratur i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : SammanfattningHedlund, Marie & Lundblad, Mika (2013). Skönlitteratur i förskolan – en studie om pedagogers förhållningssätt till böcker och hur de används. Lärarutbildningen, Malmö högskola.Vikten av språklig medvetenhet hos barn redan vid tidig ålder har varit en genomgående och ytterst intressant och aktuell fråga. LÄS MER