Sökning: "uppfattning av människor i media"

Visar resultat 1 - 5 av 81 uppsatser innehållade orden uppfattning av människor i media.

  1. 1. Sexistisk reklam i influencers personliga kanaler. En kvalitativ intervjustudie om unga människors uppfattning och värdering av influencer-reklam på det sociala mediet Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Wilma Reis; [2024-03-01]
    Nyckelord :Receptionsforskning; Electronic word-of-mouth; influencer-reklam; Instagram; sexistiskt innehåll; könsdiskriminerande reklam; unga människor;

    Sammanfattning : This study examines what perspectives there are among young Swedish adults and how they perceive sexist content on Swedish influencers´ personal Instagram accounts in relation to gender-discriminatory advertising. To do so, six qualitative interviews have been conducted with both men and women aged 20 to 30, who all live in Sweden, specifically in Gothenburg. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ studie av aspekter som formar konsumentbeteende i samband med tillfälliga influencer-kollektioner

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Ida Kransenstedt; Sadaf Yahyaei Fard; [2023]
    Nyckelord :Authority; limited edition; Cialdini; influencer marketing; scarcity; consumer behavior; purchase decision; social proof; social media; sympathy principle; temporary collections.; Auktoritet; begränsad upplaga; Cialdini; influencer marketing; knapphetsprincipen; konsumentbeteende; köpbeslut; sociala bevis; sociala medier; sympatiprincipen; tillfälliga kollektioner.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Marknadsföring är i en ständigt föränderlig kontext. Influencer marketing är idag en effektiv strategi, där företag samarbetar med influencers för att marknadsföra sina produkter och bygga förtroende hos följare. Användning av begränsade produkter som framgångsrik influencer marketing betonas. LÄS MER

  3. 3. Konsumenters insikt med hållbar klädkonsumtion : En fallstudie om vilka strategier som kan främja hållbara konsumtionsvanor i modebranschen

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Ikram Rahmoun; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Textilindustrin är en av världens mest förorenade industrier och har negativ inverkan på miljön och människor. I dagsläget produceras allt för mycket kläder och eftersom trender förändras i enhastig takt blir resursutnyttjandet av kläder väldigt lågt. LÄS MER

  4. 4. Investigating Consumer Perception and Speculative AI Labels for Creative AI Usage In Media

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Aswath Sivakumaran; [2023]
    Nyckelord :Creative AI; Speculative Design Thinking; Consumer Perception; Consumer Choice; Consumer Labeling; Near-future Speculation; Kreativ AI; Spekulativt Designtänkande; Konsumentuppfattning; Konsumentval; Konsumentmärkning; Spekulation om nära framtiden;

    Sammanfattning : The growing importance of Creative AI and its uncertain impact on people necessitates more research. Current studies mainly focus on technical aspects, neglecting consumer perspectives. LÄS MER

  5. 5. Stigmatisering av individer med schizofreni utanför vården : En deskriptiv litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Med-Vårdvetenskap

    Författare :Luma Al- Barghouthi; Sarah Sager; [2022]
    Nyckelord :Schizophrenia; media; stigma; experiences; Schizofreni; media; stigmatisering; upplevelser;

    Sammanfattning : Background: Schizophrenia is a psychosis mental illness which the cognitive functions are somehow impaired. This sickness is still surrounded by prejudice, fear and ignorance.Aim: The aim of this descriptive literature study was to describe the experiences of stigma outside the hospital for people with schizophrenia. LÄS MER