Sökning: "uppfattningar av lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 1671 uppsatser innehållade orden uppfattningar av lärande.

  1. 1. Att hitta vägen till inkludering i förskolan En kvalitativ studie om några förskollärares resonemang kring inkludering för barn i behov av särskilt stöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Maj; Cathrine Jovander; [2020-01-16]
    Nyckelord :inkludering; barn i behov av särskilt stöd; skolan; förskolan; förhållningssätt; delaktighet; miljö;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med den kvalitativa studien är att undersöka hur några förskollärare resonerar kringbegreppet inkludering, vilka barn som de anser vara i behov av särskilt stöd samt hurförskollärarna resonerar kring att arbeta inkluderande i förskolan med fokus på barn i behov avsärskilt stöd.Centrala frågeställningar i föreliggande studie är följande:1. LÄS MER

  2. 2. Nyanlända gymnasieelevers uppfattningar av den svenska skolan med fokus på delaktighet och språkutveckling En vinjettstudie på två skolor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Stina Burke; Maria Ljung; [2020-01-16]
    Nyckelord :Nyanlända; delaktighet; andraspråkutveckling; lärarengagemang; sociokulturellt perspektiv; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att öka kunskapen om några nyanlända gymnasieelevers uppfattningar om egen språkinlärning och delaktighet i skolan.Teori: Studien utgick från ett sociokulturellt perspektiv på lärande och utgjorde vetenskapsteoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  3. 3. Åtta elevperspektiv på delaktighet och motivation till sin språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Jessica Cassland; Linda Gyllarp; [2020]
    Nyckelord :Elevperspektiv; Fenomenologi; Likvärdig utbildning; Motivation; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Cassland Jessica och Gyllarp, Linda (2019). Åtta elevperspektiv på delaktighet och motivation till sin språkutveckling. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Propofols väg till patienten : Anestesisjuksköterskors följsamhet till och uppfattningar av aseptiska hygienrutiner vid iordningställande och administrering av propofol

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande; Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Elin Cederqvist; Mattias Torsson; [2020]
    Nyckelord :aseptic; compliance; drug administrating; nurse anaesthetist; perceptions; anestesisjuksköterska; aseptik; följsamhet; läkemedelsadministrering; uppfattningar;

    Sammanfattning : Bakgrund: tidigare forskning visar på flera risker vid läkemedelshantering inom anestesi som resulterar i smittspridning vilket orsakar vårdrelaterade infektioner. Detta leder till lidande för patienter samt förlängda vårdtider och därmed ökade vårdkostnader. LÄS MER

  5. 5. Lärares resonemang om gruppindelning och lärandemöjligheter i naturvetenskap

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Mira Wilhelm; [2019-07-02]
    Nyckelord :grupparbete; naturvetenskap; grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka lärarnas uppfattningar om gruppindelning av elever för att möjliggöra lärandet i naturvetenskap. Detta kan besvaras genom följande frågeställningar: - Vilka resonemang för lärare om gruppindelningen av elever i samband med undervisning i naturvetenskap? - På vilka sätt anser naturvetenskapslärare att lärandet möjliggörs genom gruppindelning? För att besvara studiens syfte och frågeställning använde jag mig av kvalitativa semistrukturerade intervjuer och gjorde en tematisk innehållsanalys. LÄS MER