Sökning: "uppfostran pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden uppfostran pedagogik.

  1. 1. "En liten tjej ska inte vara ute sent" : - otrygghet hos kvinnor ur en sociologisk synvinkel

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och sociologi

    Författare :Matilda Castman; Hedda-Louise Skoogh; [2023]
    Nyckelord :insecurity; women; occurrence; experience; emotions; acting; sociology; photo-elicitation; qualitative; Giddens; Weber; Butler; Hirdman; sociology of emotions; gender; norms; otrygghet; kvinnor; uppkomst; upplevelse; emotioner; handlande; sociologi; foto-elicitering; kvalitativ; Giddens; Weber; Butler; Hirdman; emotionssociologi; genus; normer;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka kvinnors upplevelse av otrygghet. Detta genom frågeställningar som berör otrygghetens uppkomst, kvinnornas emotioner och handlande i otrygga situationer. Ett hermeneutiskt och kvalitativt synsätt har använts med en abduktiv ansats. LÄS MER

  2. 2. Speciallärares upplevelser av handledning inom språk-, skriv- och läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hanna Östlund; Marika Nilsson; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogik; grundskola årskurs 1–6; kvalitativa intervjuer; semistrukturerad intervju; specialpedagogisk handledning; inkluderande lärandeprocesser;

    Sammanfattning : I speciallärarens yrkesroll ingår det att kunna vara en kvalificerad samtalspartner till lärare i frågor som rör undervisning. Forskning ringar in ett behov av att ta reda på mer om handledning inom läs- och skrivinlärning. LÄS MER

  3. 3. "Vi försöker" : En kvalitativ studie om patientdelaktighet inom rättspsykiatrisk vård utifrån professionellas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Daniel Alvarado Quijada; Paulina Krynska; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; rättspsykiatrisk vård; tvångsvård; professionellas perspektiv; socialpedagogik; fostran.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få ökad kunskap om professionellas erfarenheter av att arbeta med delaktighet inom rättspsykiatrisk vård, vilka möjligheter och svårigheter som beskrivs och hur dessa kan bemötas. Metodologiska utgångspunkter är hermeneutik och en kvalitativ ansats. LÄS MER

  4. 4. Idrottslärarens utmaningar för att arbeta kompenserande för elever inom Autismspektrumtillstånd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Truls Brorsson; Hansson Fredrik; [2021]
    Nyckelord :Anpassningar; Autismspektrumtillstånd; AST; Idrott och hälsa; Kompenserande; Tid;

    Sammanfattning : Vårt arbete utgår ifrån ett tredelat syfte. Det första syftet med vår studie är att undersöka vilka kompenserande hjälpmedel eller anpassningar som används av lärare inom ämnet idrott och hälsa för att kompensera eventuellt behov hos elever med AST-diagnos. LÄS MER

  5. 5. We have a vision : A vizualisation of the visions and pedagogic work in a Gambian pre-school

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sofia Rudolfsson; [2017]
    Nyckelord :Pre-school education; The Gambia; classroom environment; pedagogic work; pre-school traditions; Förskoleutbildning; Gambia; pedagogiskt arbete; förskoletraditioner; klassrumsmiljö;

    Sammanfattning : The aim of this study is to visualize the pre-school pedagogy in The Gambia and to discuss the Gambian pre-schools ideal view on pedagogy compared to the Swedish tradition. Through an ethnographically inspired study conducted at a Gambian preschool called SBEC bilingual international school, where I used Interviews and observations as a method to gather my empirical data, I sought answers to my overall questions which was: Which are the pre-schools main visions and values? What is the Gambian society´s view on pre-school education? And what is emphasized in the classroom work? In my results I found that the vision of the pre-school was designed to give something back to the Gambian society and have an impact on the country´s future. LÄS MER