Sökning: "uppgiftens betydelse"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden uppgiftens betydelse.
1. Från design till framgång : Arbetsutformningens inverkan på arbetstillfredsställelse, motivation och prestation hos arbetslag i skogsindustrin
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : För att bibehålla en konkurrenskraftig position på marknaden inom skogsindustrin behövs mer kunskap om vilka faktorer som påverkar ett arbetslags prestation. Problematiken hos Stora Enso Skog är att det finns en markant skillnad i prestationsförmåga mellan arbetslag. LÄS MER
2. Erfarenhetsbaserade expertbeslut eller falsk magkänsla? Helikopterdivisionschefers beslut om flygning i utmanande situationer
Magister-uppsats, FörsvarshögskolanSammanfattning : Flygning vid Flygvapnets flygdivisioner auktoriseras genom divisionschefernas beslut om flygning, där divisionschefen tar ansvar för både flygsäkerheten och uppgiftens lösande. Divisionschefer inom Helikopterflottiljen tar återkommande sådana beslut i utmanande situationer, där deras erfarenhet är en förutsättning för sådant naturalistiskt beslutsfattande (Naturalistic Decision Making, NDM). LÄS MER
3. Långtidssjukskrivning : En kvalitativ studie om individers upplevelse av att vara långtidssjukskriven i arbetsför ålder till följd utav en stroke
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Studiens övergripande syfte är att studera hur långtidssjukskrivningar påverkar människor i arbetsför ålder där områden självbild, vardag och meningsfullhet har fått extra fokus. Fem personer som är, eller har varit, sjukskrivna i sex månader eller längre till följd utav en stroke intervjuades utifrån en semi-strukturerad intervjuguide. LÄS MER
4. Mer matematik och mindre svenska på matematiklektionerna : En kvalitativ studie om vilka förutsättningar som kan utveckla elevers resonemangsförmåga.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Det finns ett samband mellan elevers läsförståelse och deras prestationer på matematiklektionerna. Matematikundervisningen i svenska skolor bygger till stor del på att eleverna arbetar enskilt i sina läroböcker. Undervisningen bygger då på att eleverna kan läsa och förstå de skriftliga instruktioner som ges. LÄS MER
5. Tidsslöjd och tid för slöjd : Kan kunskap om elevers tidsuppfattning användas för att stödja estetiska lärprocesser?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : The aim of this essay is to investigate how knowledge about pupils' perception of time can be used to support aesthetic learning processes, specifically learning in the school subject sloyd. Sloyd involves a form of complex learning that utilises cognitive and motor processes as well as affective ones, which creates a good foundation for the kind of in-depth learning that requires time. LÄS MER