Sökning: "uppgifter med procent i matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden uppgifter med procent i matematik.

  1. 1. Läromedelsuppgifters möjlighet att uppmana elever med lägre ambition att öva på matematiskt resonemang - En läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Albin Seger; [2022]
    Nyckelord :CMR; reasoning; teaching material analysis; mathematics; CMR; resonemang; läromedelsanalys; matematik;

    Sammanfattning : Majoriteten av undervisningstiden för matematik i den svenska skolan baseras på läromedlens innehåll. Som lärare är det lätt att inte arbeta direkt i förhållning till Skolverkets ämnesplan utan att i stället utgå från att läromedelsförfattarna redan har gjort det jobbet. LÄS MER

  2. 2. Problemlösning i förskoleklass : En dokumentstudie om problemlösningsuppgifter i läroböcker för förskoleklass.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Ashur Gewargis; Josefin Sjölin Zell; [2021]
    Nyckelord :problem-solving; problem-solving tasks; problem-solving skills; mathematic; preschool class; textbooks; content analysis.; problemlösning; problemlösningsuppgifter; problemlösningskompetens; matematik; förskoleklass; läroböcker; innehållsanalys.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en inblick i hur matematiska läroböcker, riktade till förskoleklass, kan bidra till utvecklingen av en problemlösningskompetens. Detta gjordes genom att undersöka omfattningen och placeringen av problemlösningsuppgifter i läroböcker riktade till förskoleklass. LÄS MER

  3. 3. ”Det är lika med” : en studie med fenomenografisk ansats beträffande elevers uppfattningar om likhetstecknets funktion i matematik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alexandra Benkowski; Cecilia Johansson; [2021]
    Nyckelord :Matematik; likhetstecknet; fenomenografi; elever; uppfattning;

    Sammanfattning : Svenska elever visar att de är svaga i sina prestationer inom algebra i de internationella mätningarna som genomförs. I det matematiska området algebra har likhetstecknet en betydande roll och brister elever i sin förståelse för symbolens innebörd påverkar det deras utveckling negativt. LÄS MER

  4. 4. Elevers utveckling och svårigheter i subtraktion : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Amilia Byström; Sofie Björell; [2020]
    Nyckelord :Matematik; subtraktion; svårigheter; progression;

    Sammanfattning : Av svenska elever är det 12 procent som inte uppnår de grundläggande kunskapskraven inom matematik när det går i årskurs 6. Syftet med den systematiska litteraturstudie är att undersöka om och i så fall vilka svårigheter som finns inom området subtraktion hos elever i mellanstadiet och hur lärare kan ge elever progression i sin kunskapsutveckling av subtraktion utifrån tidigare forskning. LÄS MER

  5. 5. Algebra i läromedel på mellanstadiet : En komparativ analys av läromedels introduktion inom området algebra med variabler.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Sonja Lindvall; Margita Sandström; [2020]
    Nyckelord :Algebra; variabel; ekvation; läromedel; multimodalitet; representationsformer; läromedelsanalys; årskurs 5.;

    Sammanfattning : Denna studie är en läromedelsanalys som granskar introduktionen av algebra med variabler i tre läromedel för årskurs 5: Koll på Matematik 5B, Favorit Matematik 5A och Mattespanarna 5A. Studiens syfte är att studera introduktionen av området algebra med variabler i årskurs 5, särskilt avseende utrymme, representationsformer och samspelet mellan text och bild. LÄS MER