Sökning: "uppgifter med procent i matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden uppgifter med procent i matematik.
1. Läromedelsuppgifters möjlighet att uppmana elever med lägre ambition att öva på matematiskt resonemang - En läromedelsanalys
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Majoriteten av undervisningstiden för matematik i den svenska skolan baseras på läromedlens innehåll. Som lärare är det lätt att inte arbeta direkt i förhållning till Skolverkets ämnesplan utan att i stället utgå från att läromedelsförfattarna redan har gjort det jobbet. LÄS MER
2. Problemlösning i förskoleklass : En dokumentstudie om problemlösningsuppgifter i läroböcker för förskoleklass.
Magister-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med studien är att få en inblick i hur matematiska läroböcker, riktade till förskoleklass, kan bidra till utvecklingen av en problemlösningskompetens. Detta gjordes genom att undersöka omfattningen och placeringen av problemlösningsuppgifter i läroböcker riktade till förskoleklass. LÄS MER
3. ”Det är lika med” : en studie med fenomenografisk ansats beträffande elevers uppfattningar om likhetstecknets funktion i matematik
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Svenska elever visar att de är svaga i sina prestationer inom algebra i de internationella mätningarna som genomförs. I det matematiska området algebra har likhetstecknet en betydande roll och brister elever i sin förståelse för symbolens innebörd påverkar det deras utveckling negativt. LÄS MER
4. Elevers utveckling och svårigheter i subtraktion : En systematisk litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Av svenska elever är det 12 procent som inte uppnår de grundläggande kunskapskraven inom matematik när det går i årskurs 6. Syftet med den systematiska litteraturstudie är att undersöka om och i så fall vilka svårigheter som finns inom området subtraktion hos elever i mellanstadiet och hur lärare kan ge elever progression i sin kunskapsutveckling av subtraktion utifrån tidigare forskning. LÄS MER
5. Algebra i läromedel på mellanstadiet : En komparativ analys av läromedels introduktion inom området algebra med variabler.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Denna studie är en läromedelsanalys som granskar introduktionen av algebra med variabler i tre läromedel för årskurs 5: Koll på Matematik 5B, Favorit Matematik 5A och Mattespanarna 5A. Studiens syfte är att studera introduktionen av området algebra med variabler i årskurs 5, särskilt avseende utrymme, representationsformer och samspelet mellan text och bild. LÄS MER