Sökning: "uppgiftsinstruktioner"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet uppgiftsinstruktioner.

  1. 1. Den illusoriske mottagaren : En fallstudie om mottagaranpassning i Svenska 3 på gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Christel Törnskog; [2022]
    Nyckelord :T L writing; task-construction; audience awareness; tribute speech; scholastic norms; skrivundervisning; uppgiftsinstruktion; ut-text; hyllningstal; skolsk kontext;

    Sammanfattning : Trots att mottagaren är tungt viktad genom gymnasieskolans återkommande kunskapskrav visar studier hur mottagaren tenderar att förbli otydlig eller odefinierad i skolans uppgiftsinstruktioner. Syftet med denna studie är därför att erbjuda ett kunskapsbidrag om den mottagarmedvetenhet som formas inom svenskämnet, närmare bestämt inom kursen Svenska 3. LÄS MER

  2. 2. Måste 15-åringar kunna skriva krönikor? : Förekomsten av genreord, och deras betydelse, i nationella prov i svenska och svenska som andraspråk 1985-2014

    M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Ågren; [2021]
    Nyckelord :genreteori; genreord; nationella prov; skrivbedömning; textkvalitet; texttypologi; svenska; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Många vetenskapliga studier har visat att lärare påverkas av nationella prov. Uppgifterna som förekommer på proven, samt de medföljande bedömningsanvisningarna, har betydelse för hur lärare ser på vad som bör prioriteras i undervisningen och hur elevers resultat ska bedömas. LÄS MER

  3. 3. Vad och hur ska studenterna skriva? Möjligheter och begränsningar i uppgiftsinstruktioner i en högskolekurs med flerspråkiga studenter.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Arne Håkansson; [2020-11-09]
    Nyckelord :uppgiftsinstruktioner; flerspråkighet; breddat deltagande; genre; textaktivitet; textdisposition; akademiskt skrivande;

    Sammanfattning : Svenska högskoleutbildningar har som ansvar att öka andelen underrepresenterade grupper och detta kräver strategier för breddat deltagande för att dessa studenter ska kunna fullfölja studierna. Bland dessa grupper kan det finnas flerspråkiga studenter. LÄS MER

  4. 4. Språklig stilnivå i skriftlig kommunikation mellan lärare och elev : Hur lärare växlar stilnivå i ett kommunikativt flöde med elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Anders Winald; [2020]
    Nyckelord :Språklig stil; stilnivå; kommunikation; digitala verktyg; återkoppling; sociolingvistik;

    Sammanfattning : Skolans och teknikens utveckling har gjort att en stor del av lärares och elevers kommunikation med varandra sker i en digital miljö. Lärare delar ut uppgiftsinstruktioner, elevlösningarna lämnas digitalt och även återkopplingen sker på den digitala lärplattformen. LÄS MER

  5. 5. Digitalt skrivsamarbete - En undersökning om instruktioner och kollaborativt skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Hertzberg; Andrea Kronqvist Edvall; [2020]
    Nyckelord :Dialogisk plats; Instruktioner; Kollaborativt skrivande; Kooperativt skrivande; Skrivsamarbete;

    Sammanfattning : Idag behöver elever utveckla förmågor för att kunna delta i den kultur som finns online. Denna kultur kännetecknas av samarbete. Ett sätt att samarbeta digitalt är att skriva kollaborativt vilket elever kan lära sig genom att få tydliga instruktioner som stöd i processen. LÄS MER