Sökning: "uppgiftskonstruktion"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet uppgiftskonstruktion.
1. HUR BILD-UPPGIFTER KONSTRUERAS OCH ANVÄNDS : Lärares tankar och erfarenheter kring öppna och stängda uppgifter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Det här arbetet undersöker hur bildlärare arbetar med uppgiftskonstruktion inom kategorierna öppna och stängda uppgifter, samt hur de uppgifterna är designade för att möta hela klassens behov oavsett variation av kunskap bland eleverna. Utöver detta undersöks hur lärarna arbetar med anpassningar och justeringar under konstruktionen av uppgifterna, under lektionen samt efter användning. LÄS MER
2. Vad gör elever med historiebruk?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Problemområdet för denna undersökning bottnar i uppgifter om att historieundervisningen i skolan erbjuder få möjligheter till elever att reflektera över sitt eget och andras historiebruk (Skolinspektionen, rapport 400-2013:6837, 2014). Syftet är att undersöka vad elever gör när de förklarar och värderar historiebruk, ett år efter avslutad kurs i Historia 2a. LÄS MER
3. Förmågor i uppgiftskonstruktion : En analys av uppgiftskonstruktioner i svenskämnet i relation till teorin om multipla intelligenser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : I denna studie undersöks hur svensklärares uppgiftskonstruktioner möter elevers olika förmågor. Med utgångspunkt i Gardners teori om multipla intelligenser definierade jag olika kategorier av förmågor som motsvarade de olika intelligenserna i tretton olika uppgiftskonstruktioner för svenskämnet i gymnasieskolan. LÄS MER
4. Lärares uppgiftskonstruktion i grundskolans senare år
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur lärare konstruerar uppgifter för att utvärdera kunskaper hos sina elever. Lärare jobbar dagligen med att utvärdera sina studenter vilket medför många bedömningar av skiftande slag. LÄS MER
5. Formativt bedömningsverktyg : - för måluppfyllelse i år 5 inom ekologi
Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutvecklingSammanfattning : Syftet med studien har varit att ta fram ett formativt bedömningsverktyg förmåluppfyllelse i årskurs 5 inom ekologi. Verktyget fungerar som ett hjälpmedel för läraren att identifiera sina elevers kunskapsnivå och därav stödja dem i deras vidare kunskapsutveckling. LÄS MER