Sökning: "uppgiftskonstruktion"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet uppgiftskonstruktion.

  1. 1. HUR BILD-UPPGIFTER KONSTRUERAS OCH ANVÄNDS : Lärares tankar och erfarenheter kring öppna och stängda uppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Sara Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Uppgiftskonstruktion; öppna uppgifter; stängda uppgifter; mediering; proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Det här arbetet undersöker hur bildlärare arbetar med uppgiftskonstruktion inom kategorierna öppna och stängda uppgifter, samt hur de uppgifterna är designade för att möta hela klassens behov oavsett variation av kunskap bland eleverna. Utöver detta undersöks hur lärarna arbetar med anpassningar och justeringar under konstruktionen av uppgifterna, under lektionen samt efter användning. LÄS MER

  2. 2. Vad gör elever med historiebruk?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Oskar Gymark; Olle Lerner; [2019]
    Nyckelord :historiebruk elever historia;

    Sammanfattning : Problemområdet för denna undersökning bottnar i uppgifter om att historieundervisningen i skolan erbjuder få möjligheter till elever att reflektera över sitt eget och andras historiebruk (Skolinspektionen, rapport 400-2013:6837, 2014). Syftet är att undersöka vad elever gör när de förklarar och värderar historiebruk, ett år efter avslutad kurs i Historia 2a. LÄS MER

  3. 3. Förmågor i uppgiftskonstruktion : En analys av uppgiftskonstruktioner i svenskämnet i relation till teorin om multipla intelligenser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sebastian Hellvin; [2017]
    Nyckelord :Task construction; abilities; multiple intelligences; content analysis; Swedish; Uppgiftskonstruktion; förmågor; multipla intelligenser; innehållsanalys; svenskämnet;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur svensklärares uppgiftskonstruktioner möter elevers olika förmågor. Med utgångspunkt i Gardners teori om multipla intelligenser definierade jag olika kategorier av förmågor som motsvarade de olika intelligenserna i tretton olika uppgiftskonstruktioner för svenskämnet i gymnasieskolan. LÄS MER

  4. 4. Lärares uppgiftskonstruktion i grundskolans senare år

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anders Brager; [2016]
    Nyckelord :Uppgiftskonstruktion; PCK; Naturvetenskap; Grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur lärare konstruerar uppgifter för att utvärdera kunskaper hos sina elever. Lärare jobbar dagligen med att utvärdera sina studenter vilket medför många bedömningar av skiftande slag. LÄS MER

  5. 5. Formativt bedömningsverktyg : - för måluppfyllelse i år 5 inom ekologi

    Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Marit Ersson; Stina Eriksson; [2009]
    Nyckelord :Formativ bedömning; naturvetenskap; ekologididaktik; utvärdering; uppgiftskonstruktion; expertpanelstudie.;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att ta fram ett formativt bedömningsverktyg förmåluppfyllelse i årskurs 5 inom ekologi. Verktyget fungerar som ett hjälpmedel för läraren att identifiera sina elevers kunskapsnivå och därav stödja dem i deras vidare kunskapsutveckling. LÄS MER