Sökning: "upplevd trovärdighet"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden upplevd trovärdighet.

  1. 1. Lokala plattformar i en global värld : En kvalitativ studie om upplevd trovärdighet på delningsplattformar

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Leo Årebrand Lindkvist; Gabriel Miiro; [2023]
    Nyckelord :Lokala plattformar; delningsplattformar; kvalitativ studie; upplevd trovärdighet; UX; UI; användarupplevelse; gränssnitt; digital medieproduktion; think-aloud; användartest; användarintervju;

    Sammanfattning : Through digital sharing platforms users can rent, exchange, rideshare and sell items without having to go to a physical marketplace. Although these sharing platforms have global reach, they don’t provide services in smaller cities, towns, and villages. LÄS MER

  2. 2. AI vs. Människa : Vilken talare upplevs vara mer trovärdig?

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Alexander Widman; Elliot Darth; [2023]
    Nyckelord :Talsyntes; AI-talare; talare; trovärdighet; förtroende; artificiell intelligens;

    Sammanfattning : As the use of artificial intelligence (AI) continues to grow in the media industry, such as within social media, its application in various technologies like speech synthesizers is growing. With this, there is a need to investigate how people perceive AI as a speaker in comparison to humans. LÄS MER

  3. 3. The effect of Instagram influencers' messages on millennials' purchase intentions and factors that influence these effects : A qualitative study on the impact of attitude, social norms, behavior control, trust and risk on purchase intention

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Anton Madsen; Sara Mbuyi Tshibangu; [2023]
    Nyckelord :Influencers; influencer marketing; Instagram; millennials; purchase intention; TPB; trust; risk; Influencers; influencer marketing; Instagram; millennials; purchase intention; TPB; trust; risk;

    Sammanfattning : Purpose : The purpose of this research is to explore the effects of instagram influencers' on millennials' purchase intentions. The aim is to examine how the independent determinants of intentions (attitude, subjective norms, perceived behavioral control) and psychological positive and negative triggers (trust respective perceived risk) influence these effects. LÄS MER

  4. 4. REKLAMENS UPPLEVDA TROVÄRDIGHET - En studie om unga kvinnors uppfattning och värdering av reklamens trovärdighet på det sociala mediet Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Linn Rönnvall; Sofie Özaras; [2022-02-24]
    Nyckelord :Electronic word-of-mouth; Receptionsforskning; Trovärdighet; Reklam; Instagram; Influencer Marketing; Marknadsföring; Unga Kvinnor;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens huvudsakliga syfte är att studera huruvida unga svenska tjejer mellan åldrarna 20-25 år uppfattar trovärdigheten av reklam på sociala medieplattformen Instagram. Värderas reklamens trovärdighet olika beroende på vilken sorts reklam det är samt hur den förmedlas? Teori: Electronic word-of-mouth, receptionsforskning Metod: Kvalitativ studie Material: Individuella semistrukturerade intervjuer Resultat: Studiens centrala resultat är att reklamens upplevda trovärdighet påverkas av en mängd olika faktorer såsom den upplevda genuiniteten i reklamen, influencers relation till produkten, hur personlig reklamen uppfattas, den uppfattade kommersialiteten i influencers reklam samt hur influencern uttrycker sig i förhållande till produkten som marknadsförs. LÄS MER

  5. 5. Har du digital integritet? : En kvalitativ studie om hur Persuasive Technology påverkar upplevelsen av trygghet, trovärdighet och digital integritet på sociala medier.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Alexandra Olsson; Sara Dahlberg; [2022]
    Nyckelord :Digital Integrity; Persuasive Technology; Ethics; Experience-centered design; Social Media; Digital integritet; Persuasive Technology; Etik; Upplevelsecentrerad design; Sociala medier;

    Sammanfattning : Övergången till det digitala samhället har väckt frågor kring digital integritet och säkerhet. Flera studier visar på användares oro över insamling av personlig data. LÄS MER