Sökning: "upplevelsebaserad lärande i skolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden upplevelsebaserad lärande i skolan.

  1. 1. Utökad verklighet som ett digitalt verktyg för undervisningen i gymnasieskolan : En kvalitativ utforskande studie om dess styrkor och svagheter

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Tony Hay Werner; [2022]
    Nyckelord :extended reality; XR; qualitative study; Swedish tertiary school; science education; utökad verklighet; XR; kvalitativ studie; svenska gymnasieskolan; naturvetenskaplig undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska nyckelintressenters uppfattningar om potentialer och hinder med utökad verklighet (XR) i gymnasieundervisning, speciellt inom matematik- och fysikämnena där det finns flertalet abstrakta moment som elever har svårt för. Ett vidare syfte är att med stöd i studiens resultat utforma riktlinjer som förslag på hur XR kan användas och inte användas i skolan. LÄS MER

  2. 2. En studie om det kompletterande uppdraget på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fredrik Liljeqvist; Jawad Jawdanisami; [2020]
    Nyckelord :Fritidshem; Upplevelsebaserad; Situationsstyrd; Informellt lärande; Icke-formellt lärande; Dewey; Komplettera skolan;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka om och i så fall hur fritidspedagoger/grundlärare mot fritidshem arbetar med det kompletterande uppdraget. Studien grundar sig utifrån en av skolinspektionens kvalitetsgranskningar som pekar på att ett flertal fritidshem har en stor potential att höja kvalitén på sin undervisning och därigenom stimulera elevernas utveckling och lärande. LÄS MER

  3. 3. ”Jag lär mig mer när jag kommer ihåg det” En studie om varierad lärmiljö

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kristina Persson; [2019]
    Nyckelord :Lärmiljö; Närmiljö; skriva; utepedagogik; variation;

    Sammanfattning : Persson, Kristina (2019). ”Jag lär mig mer när jag kommer ihåg”. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Att uppleva och upptäcka kunskap : Lärares erfarenheter av att använda en upplevelsebaserad utställning i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap

    Författare :Caroline Eriksson; [2007]
    Nyckelord :upplevelsebaserat lärande; lärare; planering; undervisning; utställning; museum; science center;

    Sammanfattning : Inslag av upplevelsebaserade utställningar, såsom museum och science centers, i skolans verksamhet är ofta uppskattade av både lärare och elever. Utbudet av utställningar har ökat de senaste 15 åren och forskning som gjorts inom området visar att det finns brister i hur lärare använder den externa resursen som dessa utställningar utgör. LÄS MER

  5. 5. Vad minns elever och varför? : Upplevelsens betydelse för minnet - analys av ett besök på Sörmlands museum ur ett utomhuspedagogiskt perspektiv.

    Magister-uppsats, Estetiska institutionen

    Författare :Martin Koutny; [2005]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; museipedagogik; minne; kulturmiljöpedagogik; platsens betydelse; upplevelsebaserad lärande; handlingsburen kunskap; sinnlig upplevelse.;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vilken betydelse upplevelsen har för minnet. Studien behandlar tre problemformuleringar: (1) Vad minns eleverna några månader efter sitt besök på Sörmlands museum? (2) Varför minns eleverna just de sakerna? Här studeras de två aspekterna: Av vilka anledningar anser eleverna själva att de har dessa minnen? Vad säger utomhuspedagogisk forskning om upplevelsernas betydelse för lärandet? (3) Hur väl stämmer elevernas minnen överens med de syften som Sörmlands museums har med sin verksamhet? Studien baseras på en enkätundersökning där sammanlagt 205 elever i årskurs 4 och 5 har deltagit i ett studiebesök på Sörmlands museum under våren 2004. LÄS MER