Sökning: "upplevelsebaserat lärande förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden upplevelsebaserat lärande förskolan.

  1. 1. Uterummet : - Vad säger förskollärare om utomhusundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Ungvari; Lina Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Lek; Undervisning; Utomhusmiljö;

    Sammanfattning : I arbetet undersöker vi vad förskollärare säger om utomhuspedagogik och hur de använder uterummet i sin verksamhet. Via studien besvaras undersökningsfrågan vilka faktorer som förskollärare ser som betydande för arbetet med utomhuspedagogik i förskolan. 19 förskollärare har genomfört en enkätundersökning online. LÄS MER

  2. 2. Med olika förutsättningar mot samma mål: för en hållbar framtid : Tematiska textanalyser på publikationer från I Ur och Skur och Skolverket rörande undervisning för hållbar utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Bergman; Hanna Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Agens; Förskola; Hållbar Utveckling; I Ur och Skur; Undervisning;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att undersöka hur undervisning för hållbar utveckling skrivs fram i publikationerna Läroplan för förskola Lpfö18 (2018) samt I Ur och Skur: Upplevelsebaserat lärande i praktiken (2021). I studien ställdes tre forskningsfrågor kring hur innehåll, arbetssätt och syfte skrivs fram om undervisning för hållbar utveckling samt hur barns utövande av agens framgår i relation till dessa i de undersökta publikationerna. LÄS MER

  3. 3. Ekologisk hållbarhet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om arbetet med ekologisk hållbarhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Lageson Näslund; Ida Lyrén; [2020]
    Nyckelord :Ekologisk hållbarhet; förskola; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med fördjupad kunskap om förskollärares uppfattningar och tankar om arbetet med ekologisk hållbarhet i förskolan. Detta har undersökts genom kvalitativa intervjuer med tio förskollärare från tio olika förskolor från olika delar av Sverige. LÄS MER

  4. 4. Tio vilda hästar till toppen - ett utvecklingsarbete om upplevelsebaserat lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pia Nilsson; Patricia Saksholm; [2016]
    Nyckelord :Förskola; Miniäventyr; Upplevelsebaserat lärande; Utvecklingsarbete; Äventyrspedagogik;

    Sammanfattning : Av de erfarenheter vi har från förskolan har vi båda känt att upplevelsebaserat lärande inte alls har den centrala roll i verksamheten som vi anser att den borde ha. Därför är syftet med examensarbetet att vinna mer kunskap om ämnet dels för vårt eget framtida arbetssätt men även för andra att kunna ta del av. LÄS MER

  5. 5. En resa till sagornas värld- om upplevelsebaserad pedagogik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pernilla Nydesjö; [2016]
    Nyckelord :dramatiserad rollek; emotioner; fantasi; förskola; teaterföreställning; upplevelsebaserad pedagogik; äventyrspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka om, och i så fall hur, den fantasibaseradeverklighet som skapas i upplevelsebaserad pedagogik, i det här fallet en teaterföreställning med uppföljningsarbete, kan stimulera barns känsloliv och lärande. Metoden är ett kvalitativt gestaltande arbete, en teaterföreställning, som fortsätter i ett upplevelsebaserat äventyr där åtta barn deltagit. LÄS MER