Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 81 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. ”I solen är det varmt och i skuggan är det kallt!” En undersökning av huruvida det finns ett specifikt pedagogiskt arbetssätt på en uteförskola och i så fall i vilka avseenden?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Misbah Rashid Najam; Malin Bengtsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att genom observationer och intervjuer synliggöra hur en uteförskola bedriver sin verksamhet samt huruvida det pedagogiska arbetet skiljer sig från traditionell förskoleverksamhet som huvudsakligen bedrivs inomhus. Bakgrunden förexamensarbetet är att vi har tidigare erfarenheter av att utomhusvistelsen inte används lika pedagogiskt som inomhusvistelsen. LÄS MER

  2. 22. Fritidshemslärares upplevelser av naturen och dess betydelse för elevernas utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Daniel Håkansson; Anders Ordell Almqvist; [2019]
    Nyckelord :natur; utevistelse; lärande; hälsa; utveckling; utomhuspedagogik; utomhusmiljö; fritidshem; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur fritidshemslärare upplevde naturen och vilken betydelse den har för elevernas utveckling och lärande. Studien är kvalitativ och sex fritidshemslärare har intervjuats på sex olika fritidshem. LÄS MER

  3. 23. En undersökning av upplevelsebaserat lärande och dess potential att främja språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Baleska; Alice Björkhill; [2019]
    Nyckelord :andraspråkselever; pragmatism; sociokulturellt perspektiv; upplevelsebaserat lärande;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att undersöka hur en skolas modell av upplevelsebaserat lärande var utformat och om det kunde främja språkutvecklingen för elever med annat modersmål än svenska. Vi arbetade fram tre frågeställningar: Vad menar lärarna är de grundläggande beståndsdelarna i upplevelsebaserat lärande? På vilket sätt menar lärarna att upplevelsebaserat lärande gynnar språkutvecklingen för andraspråkselever? samt vad upplever lärarna vara den största skillnaden för elevernas lärande av att arbeta med upplevelsebaserat lärande? Vi märkte snabbt att upplevelsebaserat lärande var ett outforskat område. LÄS MER

  4. 24. Yogans betydelse för hälsa och välbefinnande : Holiyoga som generell motståndsresurs

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anne-Lie Marie Johansson; [2019]
    Nyckelord :Yoga; stress; well-being; health; mindfulness; presence; yogagroup; yogateacher; Yoga; stress; välbefinnade; hälsa; mindfulness; närvaro; yogagruppen; yogaläraren; well-being; health; yogagroup; yogateacher;

    Sammanfattning : Hotet mot vår hälsa och dagens psykiska ohälsa ökar ständigt. Yoga beskrivs vara behjälplig mot stress och, då mitt intresse är att främja hälsa, har jag valt att undersöka en relativt ny yogaform, holiyoga. LÄS MER

  5. 25. Vanligaste utflykten för fritidshemmet? - faktorerna bakom valen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Belinda Lundström Nilsson; [2019]
    Nyckelord :erfarenhetsbaserat lärande; formellt lärande; fritidshem; icke-formellt lärande; informellt lärande; utflykt; upplevelsebaserat lärande;

    Sammanfattning : Utflykter är tillfällen då elever kan få uppleva olika miljöer och sammanhang. Denna studie vill undersöka vilka faktorer som enligt fritidshemslärare kan påverka när fritidshem väljer att göra olika utflykter. LÄS MER