Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Unleashing the Potential: Investigating the Effects of an Extended Museum Visit Concept on Visitor Experience and Behavior : A Case Study on Using AR Technology to Extend the Museum Visit

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Agnes Shutrick; [2023]
    Nyckelord :Museum experience; Experience Economy; Extended Museum Visit; Augmented Reality; Experimental Marketing; Museiupplevelse; Upplevelseekonomi; Det Förlängda Museibesöket; Förstärkt Verklighet; Experimentell Marknadsföring;

    Sammanfattning : Museums contribute to the cultural landscape of a country. To attract visitors, museums should embrace new technology and constantly expand their offerings. LÄS MER

  2. 2. Strategier för att skapa upplevelsevärden : en studie av hotellnäringen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Lina Melander; Elin Larsson Kalla; [2023]
    Nyckelord :upplevelseekonomi; upplevelsevärde; hotellnäringen; transformativt ledarskap; transaktionellt ledarskap.;

    Sammanfattning : Grundläggande behov är idag i högre grad tillgodosedda vilket resulterat i att kraven hos konsumenter förändrats till att behöva mer för att bli nöjda, detta kopplat till översta trappsteget i Maslows behovstrappa- självförverkligande. Som en följd av det förändrade behovet har vi stött påbegreppet upplevelseekonomi, vilket först myntades i slutet av 1900-talet, och ses som ett ytterligare värdeerbjudande till konsumenten utöver produkt, tjänst och service. LÄS MER

  3. 3. Den kompletterande filmupplevelsen : En kartläggning av programstrategier för svenska art-housebiografer

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Filmvetenskap

    Författare :Amanda Feldin Hjert; [2022]
    Nyckelord :Art-housebiograf; programstrategier; kvalitetsfilm; dispositif; upplevelseekonomi;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att, genom semistrukturerade intervjuer med programsättare på fyra art-housebiografer i Sverige, utreda vilka programsättningsstrategier som används och varför. Med hjälp av teorier om programstrategier för filmfestivaler och biografer, samt filmvetenskapliga teorier om dispositif och kontextens betydelse för filmupplevelsen besvaras uppsatsens frågeställningar: Vilka strategier tillämpas av programsättare på art-housebiografer i Sveriges tre största städer för att kuratera ett filmprogram som adderar värde till besökarens bioupplevelse, med hänsyn till både text och kontext? Och hur påverkas programsättarnas arbete av yttre faktorer som kulturpolitiska och kommersiella/ekonomiska krav och begränsningar? Resultatet av intervjuerna visar på kontextens betydelse för en värdefull bioupplevelse. LÄS MER

  4. 4. Hur synen på kärlek påverkas av digital media

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Elin Forsberg; Amanda Johansson; [2020]
    Nyckelord :Hyperreality; postmodernism; experience economy; authenticity; millennials; Hyperverklighet; postmodernism; upplevelseekonomi; äkthet; millennier;

    Sammanfattning : Studiens avsikt har varit att studera en ny, indirekt, inriktning av forskningsfältet upplevelseekonomi (experience economy) som inte tidigare behandlats, till skillnad från fältets klassiska, direkta inriktning. Studien har avgränsats mot dokusåpor, då det idag kan anses vara en del av den “nya”, indirekta upplevelseekonomin i dagens post-moderna samhälle. LÄS MER

  5. 5. Stävan efter känslan : Ökad upplevelseekonomi genom interaktiva & fysiska omgivningsdimensioner i servicelanskapet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Claire Schlichter; Malin Lind; [2020]
    Nyckelord :Servicescape; experience economy; physical environment dimensions; interactive environmental dimensions; sensory marketing; lifestyle hotels; emotional reactions; Servicelandskap; upplevelseekonomi; fysiska omgivningsdimensioner; interaktiva omgivningsdimensioner; sinnesmarknadsföring; livsstilshotell; emotionella reaktioner;

    Sammanfattning : Vikten av de fysiska och interaktiva omgivningsdimensionerna i servicelandskapet på livsstilshotell har omvärderats. Bakgrunden till detta beror på det pågående skifte som fortgått under en längre tid av den varudominanta logiken till den servicedominanta logiken. LÄS MER