Sökning: "upplevelseekonomi"

Visar resultat 11 - 15 av 30 uppsatser innehållade ordet upplevelseekonomi.

  1. 11. När börjar ditt museibesök? : Kommunikation och tillgänglighet på museer

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap; Lunds universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Amaunalik Lisbeth Willesen Daorana; Lauren Hussey; [2015]
    Nyckelord :accessibility; communication; social media; visitor studies; orientation; new museology; experience economy; identity; high modern society; museum; tillgänglighet; kommunikation; sociala medier; orientering; ny museologi; upplevelseekonomi; identitet; senmoderna samhället; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Accessibility and communication are important concepts applied in museology and museum sciences, but are they implemented optimally in museums today? We have chosen to explore the application of these concepts in two cultural institutions for this thesis: Lund University Historical Museum and Malmö Konsthall, and have studied their implementation of physical and digital communication, and accessibility. This combination has been chosen because we claim that both of these aspects are critical in making museums and other cultural institutions accessible to all. LÄS MER

  2. 12. Mer än bara ett hotell - en studie kring hur hotell förmedlar en berättelse

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Mimmi Andersson; Amanda Ebenstrand; [2015]
    Nyckelord :Hotell; Aesthetic labour; Emotional labor; Upplevelserummet; Storytelling; Teatermetaforen; Upplevelseekonomi; Social Sciences;

    Sammanfattning : Titel: Mer än bara ett hotell - en studie kring hur hotell förmedlar en berättelse Nivå: Kandidatuppsats Författare: Mimmi Andersson och Amanda Ebenstrand Handledare: Fredrik Nilsson Datum: 28 maj 2015 Problematisering: På vilket sätt förmedlas en berättelse till kunden och hur möjliggörs en upplevelse med hjälp av den? Den allt mer krävande kunden efterfrågar mer än enbart en kärnprodukt eller tjänst, och vi ställer oss frågan vilken funktion storytelling fyller i koppling till upplevelseekonomin? Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka hur hotell arbetar för att skapa en upplevelse genom att förmedla en berättelse till gästen. Metod: Det empiriska materialet är insamlat med hjälp av kvalitativ metod i form av intervjuer, observationer och dokumentanalyser från två olika hotell. LÄS MER

  3. 13. Att återuppstå i rådande upplevelseekonomi : En studie av Grand Hotel i Gävle

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Robert Söderström; Emma Car; [2014]
    Nyckelord :Experience industry; social media; seven p´s; SCA; hotel; Upplevelseindustri; sociala medier; sju p:na; SCA; hotell;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att öka förståelsen för hur ett nytt företag kan påbörja sin marknadsföring i sociala medier samt bidra till innovationsspridning. Sociala medier är något som på senare tid har växt kraftigt och potentialen för företags marknadsföring är stora. LÄS MER

  4. 14. Doftmarknadsföring, ett nytt fenomen?

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :Viktor Strandvik; Oskar Elfstrand; [2012]
    Nyckelord :Doftmarknadsföring; sinnesmarknadsföring; marknadsföring; upplevelseekonomi;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Titel: Doftmarknadsföring, ett nytt fenomen? Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Viktor Strandvik & Oskar Elfstrand Handledare: Per-Arne Wikström Datum: 2012-05 Syfte: Sinnesmarknadsföring är ett relativt nytt begrepp för många. Vi har i detta arbete fördjupat oss inom det ovanliga begreppet doftmarknadsföring. LÄS MER

  5. 15. En fantastisk upplevelse - En studie av säsongsanställd frontpersonal i upplevelseekonomin

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Maria Wallin; Astrid Ståhl; Rebecka Ragnewall; [2012]
    Nyckelord :upplevelser; ledarskap; samhörighet; säsongsanställning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur säsongsanställda på en nöjespark upplever sina möjligheter att skapa positiva upplevelser i servicemötet. För att besvara syftet utgick vi från följande frågeställningar; Hur upplever de säsongsanställda att arbetsgivarna förser dem med förutsättningar för att skapa positiva upplevelser och kundkontakter? Hur resonerar de säsongsanställda kring betydelsen av medarbetarnas roll för att skapa positiva upplevelser och kundkontakter? Hur upplever de säsongsanställda sin egen roll i att skapa positiva upplevelser och kundkontakter? Det är en kvalitativ studie som baseras på fem djupintervjuer, fyra mejlintervjuer samt dokumentstudier. LÄS MER