Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Svensklärares erfarenheter av att använda film i undervisningen på gymnasiet : En undersökning med fokus på en efferent lässtil

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Angelica Sedergren; [2023]
    Nyckelord :”Det vidgade textbegreppet”; efferent; estetisk; verkningsmedel; analys; läsförstå- else; ”kritiskt förhållningssätt”; literacy; litteracitet; film; spelfilm; svenska; svenskämnet; undervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : I skolans svenskämne ingår det att elever får ta del av fiktioner i form av skönlitteratur, men det vidgade textbegreppet innebär att text inte alltid behöver vara typografisk text i tryckta böcker. Även film kan med det vidgade textbegreppet ses som en text som kan läsas. LÄS MER

  2. 2. "Glädje och frihet från resten av världen" En kvalitativ undersökning om gymnasieelever som älskar att titta på tv-serier på fritiden

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Sofia Oldin Cederwall; [2021-04-29]
    Nyckelord :tv-serier; fritidsfiktioner; textvärldar; läsning; litteraturdidaktik; upplevelseläsning; instrumentell läsning;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to examine the engaging and motivational factors of television series among students in an upper secondary school in Western Sweden who state they enjoy this form of multimedia in their leisure time. Moreover, this study aims to investigate the students’ attitudes towards a possible implementation of television series as a pedagogical resource in the classroom. LÄS MER

  3. 3. Litterturdidaktik i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Simone Idén-Höglund; [2017]
    Nyckelord :Skönlitteratur; arbetssätt; svensklärare; gymnasieskola; kritisk läsning; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom kvalitativa skriftliga intervjuer med svensklärare på gymnasiet undersöka vilka arbetssätt lärare i svenska använder sig av i arbetet med skönlitteratur i gymnasieskolan och med vilken motivering. Syftet är också att se om det finns arbetssätt som bör undvikas, om det finns en tanke om att kritiskt läsa skönlitteratur med eleverna och om detta kan variera beroende på antal års erfarenhet som lärare. LÄS MER