Sökning: "upplevelsen av telefonrådgivning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden upplevelsen av telefonrådgivning.

  1. 1. Distriktssköterskans upplevelse av telefonrådgivning : systematisk litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Melanie Rasmussen; [2023]
    Nyckelord :Telephone advice; district nurse; experiences; caring conversation; Nyckelord: Telefonrådgivning; distriktssköterska; upplevelser; vårdandesamtal.;

    Sammanfattning : Telefonrådgivning inom primärvård och vid sjukvårdsrådgivningen är en vanlig arbetsuppgift för distriktssköterskor. Distriktssköterskor ska genom icke-visuell kommunikation göra patientssäkra bedömningar och hänvisa uppringaren till rätt vårdnivå, ibland via information i andra hand. LÄS MER

  2. 2. Faktorer av betydelse för patientsäker kommunikation vid telefonrådgivning på hälsocentraler : distriktssköterskors och sjuksköterskors perspektiv

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Omvårdnad

    Författare :Åsa Bergman; Ivy Warnström; [2019]
    Nyckelord :Telefonrådgivning; kommunikation; patientsäkerhet; distriktssköterska; sjuksköterska; hälsocentral; enkätstudie; kvantitativ metod;

    Sammanfattning : Abstrakt Telefonrådgivning är ett snabbt växande område som involverar allt fler sjuksköterskor och distriktssköterskor. Särskilt på hälsocentraler är telefonrådgivning ett nytt och allt mer omfattande arbetsmoment. En god kommunikation mellan sjuksköterska och patient kan förstärka patientsäkerheten vid telefonrådgivning. LÄS MER

  3. 3. Distriktssköterskans upplevelse av sin yrkesroll på vårdcentral

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)

    Författare :Ulrika Adolfsson; Madeleine Frykholm; [2019]
    Nyckelord :district nurse; primary care; nursing; professional role; distriktssköterska; vårdcentral; omvårdnad; yrkesroll.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Specialistsjuksköterskor arbetar utifrån ett personcentrerat förhållningssätt, som styrs av flera lagar däribland Hälso- och sjukvårdslagen. Vård- och omsorgsarbete syftar till att tillfredsställa såväl individuella som grundläggande mänskliga behov, oavsett kulturell och etnisk tillhörighet. LÄS MER

  4. 4. Vårdsökandes upplevelser av mötet med telefonsjuksköterskan på vårdcentral

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Vårdvetenskap

    Författare :Maria Ljungmark; Ann Ragnarsson; [2013]
    Nyckelord :telefonrådgivning; patientperspektiv; vårdmöte; vårdcentral; telefonsjuksköterska;

    Sammanfattning : Telefonrådgivning av distriktssköterskor är en växande verksamhet. Att möta vårdsökande genom telefonmöten tillhör distriktssköterskans vardag. Emellertid finns det ett behov av mer kunskap om telefonmötet ur ett patientperspektiv, för att bättre kunna förstå de vårdsökandes behov och för att kunna utveckla verksamheten. LÄS MER

  5. 5. Beskrivning av rådgivningssamtalet - möjligheter och svårigheter med sjukvårdsrådgivning per telefon

    Kandidat-uppsats, Akademin för hälsa och arbetsliv

    Författare :Runius Lena; [2012]
    Nyckelord :Telenursing; Telephone counseling; Telephone triage; Communication; Caller.; Sjuksköterskans telefonrådgivning; Telefon konsultation; Hälso- och sjukvårdsrådgivning per telefon; Kommunikation; Vårdsökande;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande litteraturstudie var att beskriva rådgivningssamtalet vid centrala sjukvårdsrådgivningar. Studien har gjorts som en litteraturstudie med deskriptiv design. Studien har baserats på 12 vetenskapliga artiklar som har sökts fram via Cinahl och PubMed. LÄS MER