Sökning: "upplevelser av särskild begåvning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden upplevelser av särskild begåvning.

  1. 1. Hur ska det gå? Hen är ju 3 år yngre. Särskilt begåvade elevers och en specialpedagogs upplevelser av acceleration ur ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lena Stoll Carmryd; [2024-02-05]
    Nyckelord :särskild begåvning; särbegåvad; acceleration; specialpedagog;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om de elever och studenter som ligger runt de 15 % som är över normalfördelningskurvan begåvningsmässig, elever och studenter som jag benämner särskilt begåvade. De är elever som har rätt till specialpedagogisk hjälp enligt Skollag och styrdokument men inte alltid får det. LÄS MER

  2. 2. Särskilt begåvade elevers upplevelser av skolsituationer Åtta elevintervjuer om upplevelser av den särskilda begåvningen i skolan “skolan skulle kunna vara ett paradis”

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christina Bergenheim; Maria Larsson; [2020-01-16]
    Nyckelord :Särskilt begåvad; upplevelser av särskild begåvning; skolsituationer; dölja sin begåvning; kognitiv förmåga; understimulans; ledning; stimulans; acceleration; relationer; skolans organisation;

    Sammanfattning : I Sverige har specialpedagogiken av tradition framförallt fokuserat på elever med lägre begåvning. Särskilt begåvade elever har bra förutsättningar att klara sina studier i skolan med goda resultat. Den särskilda begåvningen innebär styrkor och förmågor, men kan även bidra till att eleven får svårt att passa in. LÄS MER

  3. 3. Att möta särskilt begåvade elever i skolan : Ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Sara Grönberg; [2019]
    Nyckelord :Särskilt begåvade elever; särbegåvade elever; lärarnas upplevelser.;

    Sammanfattning : Tidigare utförd forskning visar att särskilt begåvade elever inte alltid upptäcks och prioriteras i skolan så som den svenska skollagen kräver. Syftet med föreliggande studie är att undersöka lärarnas upplevda förutsättningar att bemöta och utmana de särskilt begåvade eleverna i skolan. LÄS MER

  4. 4. De särskilt begåvade eleverna -ser vi dem?

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Berglund; Maria Gullberg; [2019]
    Nyckelord :Identifiering; högpresterande; samarbete; sammanhang; särskilt begåvning;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragMed denna studie hoppas vi bidra till att personal på skolor kan öka sin kompetens om särskilt begåvade elever. Studien problematiserar huruvida det är bra att identifiera särskilt begåvade elever eller inte. LÄS MER

  5. 5. Särskilt begåvade elevers upplevelser av skolan

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Rebecca Saltell; Veronica Gustavsson; [2018]
    Nyckelord :Gifted students; lifeworld; nursing; schoolnurse; Livsvärld; omvårdnad; skolsköterska; särskilt begåvade elever;

    Sammanfattning : Bakgrund: Flera studier påvisar att elever med särskild begåvning upplever högre grad av psykisk ohälsa än andra elever. Brist på förståelse och kunskap kring särskild begåvning anses ligga till grund för detta. LÄS MER