Sökning: "upplevelser och attityder"
Visar resultat 1 - 5 av 907 uppsatser innehållade orden upplevelser och attityder.
1. Sjuksköterskors upplevelser av att utföra tvångsåtgärder inom psykiatrisk vård
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Världshälsoorganisationen (WHO) arbetar för att uppnå bättre hälsa för alla människor ur ett globalt perspektiv. WHO:s senaste riktlinjer för psykisk hälsa fördömer användningen av tvångsmetoder inom psykiatrisk vård. LÄS MER
2. SJUKSKÖTERSKORS ATTITYDER TILL PATIENTER MED DIAGNOSEN EMOTIONELLT INSTABILT PERSONLIGHETSSYNDROM
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Emotionellt instabilt personlighetssyndrom (EIPS) är en psykiatrisk diagnos som medför betydande svårigheter inom emotionell reglering, interpersonella relationer och impulskontroll samt medför symtom som bland annat självskadebeteende, suicidalitet, känslomässig reaktivitet, kronisk tomhet och en rädsla för att bli övergiven. Riskfaktorer för att utveckla EIPS är exponering för en invaliderande miljö och traumatiska upplevelser under barndomen. LÄS MER
3. Föräldrars upplevelser av att vårda sitt prematurfödda spädbarn i känguruvård på neonatalavdelning
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Att ha ett spädbarn som vårdas på en neonatalavdelning är påfrestande och ångestfyllt för föräldrar. Känguruvård är en vårdmetod där spädbarnet ligger hud mot hud med sin förälder, vilket medför hälsofördelar för både spädbarnet och föräldern. LÄS MER
4. Erfarenheter av vården hos personer med substansbrukssyndrom : en litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Bakgrund Substansbrukssyndrom är ett globalt hälsorelaterat problem. Det är en neuropsykiatrisk sjukdom som medför ett kraftigt behov av intag av droger trots skadliga konsekvenser. Behovet drivs av de belönade effekterna som drogerna har på hjärnan. LÄS MER
5. ADHD på gymnasiet. Hur anpassas undervisningen? : En tematisk analys av gymnasielärares erfarenheter och attityder.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Attention Deficit Hyperactivity Disorder, eller ADHD, är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som kan ha stor inverkan på elevers skolgång. Den svenska skolans kompensatoriska uppdrag syftar dock till att bland annat minska diagnosernas påverkan på elevers skolgång med hjälp av olika stödinsatser så att elever ska kunna ta till sig utbildningen på bästa sätt. LÄS MER