Sökning: "uppmärksamhet"

Visar resultat 1 - 5 av 2421 uppsatser innehållade ordet uppmärksamhet.

  1. 1. “Det ska finnas krav, det har alltid funnits krav”. En kvalitativ studie om Nödbiståndsrutinen, socialsekreterare och strukturell hemlöshet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Andreas Pettersson; Christopher Savin; [2020-06-02]
    Nyckelord :socialt arbete; hemlöshet; nödbistånd; socialtjänst; Göteborgs stad;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur socialsekreterare som arbetar med boendefrågor på socialtjänsten förhåller sig till institutionens skärpta krav på motprestation från de hjälpsökande. Denna undersökning görs mot bakgrunden av den mediala uppmärksamhet som följt den nya Rutin nödprövning/nödbistånd boende, vilken under 2019 har implementerats i socialtjänstens verksamheter i Göteborg, samt ett kunskapsläge som framhäver och problematiserar individualismens och nyliberalismens förtecken i det offentliga arbetet med hemlöshet. LÄS MER

  2. 2. "Vad skulle Janne Josefsson säga om detta?" En kvalitativ studie om hur socialsekreterare upplever allmänhetens bild av socialtjänsten och dess påverkan på yrkesprofessionen och det sociala arbetet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Julia Ekström; Katarina Fränkel; [2020-06-02]
    Nyckelord :media; socialtjänsten; socialt arbete; yrkesprofession; legitimitet;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka vilka uppfattningar och föreställningar kring socialtjänsten som socialsekreterare inom socialtjänstens individ- och familjeomsorg möter från allmänheten samt hur detta hanteras. Vidare undersöks hur yrkesprofessionen påverkas av det här och vilka konsekvenser det kan ge för det sociala arbetet. LÄS MER

  3. 3. En skola fri från verbal mobbning. En studie av gymnasieskolans specialpedagogers perspektiv om förebyggande arbete mot verbal mobbning.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sara Pejman; [2020-04-01]
    Nyckelord :verbal mobbning; förebyggande arbete och åtgärder; specialpedagoger;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om verbal mobbning i två gymnasieskolor. Mer precist beskrivs fyra specialpedagogers syn på det förebyggande arbetet som sker mot verbal mobbning. LÄS MER

  4. 4. Sju elevers uppfattningar om sin skolsituation inom flexteamsverksamhet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Therese Lanzén Ederheim; Linda Sagestam; [2020-03-02]
    Nyckelord :flexteamsverksamhet; särskild undervisningsgrupp; delaktighet; inkludering; skola; elever;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om vilka olika uppfattningar elever har av sindelaktighet inom flexteamsverksamhet (FTV) i skolan. Studien ämnar ge svar på följande frågeställningar. LÄS MER

  5. 5. UNDERVISNINGSSTATEGIER SOM FRÄMJAR LÄRANDE FÖR ELEVER I BEHOV AV STÖD En jämförande studie av sex mellanstadielärares strategier i klassrummet i grundskola och grundsärskola

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda Larsson; Beatrice Silfver Hellman; Hilda Vindlycke; [2020-01-16]
    Nyckelord :Undervisningsstrategi; grundsärskola; grundskola; nära lärarskap; förutsägbarhet; struktur; tydliggörande; informationstolkning; uppmärksamhet;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med studien är att undersöka och jämföra vilka undervisningsstrategier lärare i grundskola och grundsärskola använder i klassrummet för att främja lärande hos elever i behov av stöd genom att besvara följande syftesfrågor; Vilka undervisningsstrategier använder lärare för att främja lärande hos elever i behov av stöd? Vilka likheter och skillnader i val av undervisningsstrategier kan vi se mellan lärare i grundskola och grundsärskola?Teori:Studien använder socialkognitiv teori, med begreppen self-efficacy och human agency, i kombination med sociokulturell teori, där elever lär i samspel.Metod:Som metod användes ett kvalitativt tillvägagångssätt med observation och gruppintervju. LÄS MER