Sökning: "uppmärksamhetsstörning"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet uppmärksamhetsstörning.
1. SOCIAL DELAKTIGHET I SKOLAN FÖR BARN OCH UNGDOMAR MED ATTENTION-DEFICIT/HYPERACTIVITY DISORDER
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Bakgrund Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) är en relativt vanlig diagnos, cirka fem procent av alla barn i Sverige har ADHD. Problem som kan förekomma vid diagnosen, kategoriseras till tre huvudområden: uppmärksamhetsstörning, överaktivitet och impulsivitet som kan skapa hinder i vardagen och i relationer med andra. LÄS MER
2. Erfarenheter av mentalisering hos individer med ADHD
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Mentalisering innebär förmågan att förstå och tänka kring egna och andra människors intentioner och inre mentala tillstånd. Mentaliseringssvikt uppstår när man brister i denna förmåga. LÄS MER
3. Effekterna av samspelsträning för barn med ADHD : En systematisk litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapiSammanfattning : Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) är en varaktig neuropsykiatrisk funktionsnedsättning med symtom som hyperaktivitet, impulsivitet och uppmärksamhetsstörning, eller en kombination av dessa. Bland barn och ungdomar är det en av de vanligaste neuropsykiatriska funktionsnedsättningarna och kan leda till svårigheter med självkontroll, tålamod och sociala interaktioner. LÄS MER
4. Interventioner för vuxna med ADHD och dess tillämpning till upplevda svårigheter inom arbetslivet : En litteraturöversikt med systematik
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapiSammanfattning : Kärnsymptomen inom ADHD innefattar hyperaktivitet/ impulsivitet, och ouppmärksamhet. Ytterligare symptom är nedsättningar i exekutiv funktion, känslo- och beteendemässig reglering och en ökad känslighet för stimuli. Inom arbetslivet blir bristande exekutiva funktioner och sociala interaktioner påtagliga för vuxna med ADHD. LÄS MER
5. I skolans värld : En intervjustudie med specialpedagoger om deras arbete med elever med diagnosen Hyperaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Syftet med studien var att genom intervjuer med specialpedagoger, belysa och analysera svårigheter och möjligheter som specialpedagoger på grundskolor återger när de berättar om sitt arbete med elever med diagnosen ADHD. Syftet var även att belysa och analysera hur specialpedagoger beskriver skolans samspel med vårdnadshavare. LÄS MER