Sökning: "upprepa begrepp"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden upprepa begrepp.

  1. 1. Lärares beskrivningar av möjligheter och utmaningar i matematikundervisning med programmering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mansur Rassooli; Sarvenaz Soofi Wiklander; [2023]
    Nyckelord :Mathematics teaching; programming; coding; digital competence; teacher competence and problem solving.; Matematikundervisning; programmering; kodning; digital kompetens; lärarkompetens och problemlösning.  ;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka utmaningar och möjligheter F-3 lärare upplever att de möter när de tillämpar programmering i matematikundervisningen samt vilka kompetenser de anser sig behöva. Enligt tidigare forskning saknar F-3 lärare kunskaper för att lära ut matematik genom att tillämpa programmering i matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 2. Lättare gjort än sagt? : En kvalitativ studie om musiklärares tysta yrkeskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Andreas Gode; [2021]
    Nyckelord :Tyst kunskap; musiklärare; icke-verbal kommunikation; artikulerad kunskap;

    Sammanfattning : Syftet med den här rapporten är att få fördjupad kännedom om tyst kunskap i musikläraryrket. Detta genom att studera hur tre erfarna musiklärare går tillväga i olika undervisningssituationer. LÄS MER

  3. 3. Loopar i programmering : En interventionsstudie om hur undervisning kan utformas för att skapa förståelse för loopar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Haraldsson; [2020]
    Nyckelord :programming; loop; mathematic; RME; teaching; elementary school; programmering; loop; matematik; RME; undervisning; grundskolan;

    Sammanfattning : Programmering är ett område i matematiken som relativt nyligen blev en obligatorisk del i de svenska styrdokumenten. Flertalet studier poängterar behovet utav ytterligare , i detta förhållandevis nya ämnesinnehåll, som kan bidra med didaktiska och pedagogiska perspektiv på hur en undervisning i programmering kan utformas. LÄS MER

  4. 4. Kooperativt lärande för elever i språklig sårbarhet : En studie baserad på verksamhetspraxis

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Cheryl Frode; Sara Pålsson; [2019]
    Nyckelord :Cooperative learning; linguistic vulnerability; inclusion; language development; language impairment; Kooperativt lärande; språklig sårbarhet; inkludering; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker några pedagogers upplevelser av hur kooperativt lärande fungerar för elever i språklig sårbarhet. Syftet med studien är att undersöka hur några pedagoger uppfattar det kooperativa lärandets möjligheter och hinder för elever i språklig sårbarhet. LÄS MER

  5. 5. Förskolans hall : Yngre barns språklärande vid påklädningssituationer

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Frida Hallberg; Wynja Nyberg; [2017]
    Nyckelord :Förskola; hall; hallsituation; yngre barn; pedagog; språklärande; kommunikation; stöttning; vardagssituationer;

    Sammanfattning : Forskning om barns språklärande visar att det är i vardagssituationer som barn har stor möjlighet att utveckla sitt språk och i denna studie har syftet varit att undersöka vilka språklärandesituationer som synliggörs i kommunikationen mellan pedagoger och barn i förskolans hall. Studien utgår från följande frågeställning: På vilka sätt kommunicerar pedagoger med barn i åldern 1-3 år vid påklädningssituationer i hallen och hur kan denna kommunikation bidra till språklärande? Vi har valt detta ämne då våra eftersökningar visar att forskningen kring språklärande i förskolans hall är begränsad. LÄS MER