Sökning: "uppsala förskola 2016 barn"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden uppsala förskola 2016 barn.

  1. 1. Vi och dom på normkritikens villkor? : - En kritisk diskursanalys av normkritisk barnlitteratur i förskolan för barn mellan 3–6 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kajsa Strömberg; Josefine Wirsén; [2021]
    Nyckelord :Normkritik; kritisk diskursanalys; förskola; barnlitteratur; läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera normkritisk barnlitteratur för barn mellan tre till sex år, från tre normkritiska bokförlag: Vombat förlag, Sagolikt bokförlag och Olika förlag. I två delstudier analyserades litteraturen utifrån två olika perspektiv, i delstudie ett utifrån ett etniskt mångfaldsperspektiv och i delstudie två ur ett genusperspektiv. LÄS MER

  2. 2. "Alla ska kunna hitta någonting att fastna för” : En studie av bibliotekariers arbete med att välja böcker till kapprumsbibliotek inom projektet Bokstart och deras upplevelse av samarbete med förskolor och vårdnadshavare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linnea Rangbäck; Petra Lyander; [2020]
    Nyckelord :Bokstart; kapprumsbibliotek; förskola; bibliotek; organisationsteori; samverkan; samarbete; family literacy; emergent literacy; mångfald; intervju- och enkätstudie;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur det går till när bibliotekarier inom projektet Bokstart skall göra urvalet av böcker till förskolors kapprumsbibliotek, samt vilka kriterier de utgår från i detta arbete. Studien syftar även till att undersöka hur vårdnadshavarna på bokstartsförskolorna upplever det befintliga barnboksutbudet i kapprumsbiblioteken. LÄS MER

  3. 3. "Är det ens någon skillnad?" : Tema och projekt i förskolan och barns inflytande över arbetssätten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Evelina Jakobsson; Jennifer Olsson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; arbetssätt; tema; projekt; barns inflytande;

    Sammanfattning : I förskolan används olika arbetssätt som gynnar barns lärande och skapar trygga individer. Två arbetssätt som vi har erfarit under våra VFU-tillfällen (verksamhetsförlagd utbildning) är tema och projekt. Tema är flera aktiviteter med en röd tråd och projekt är målinriktade aktiviteter skapade utifrån barns intressen. LÄS MER

  4. 4. Matematikens förekomst i förskolans verksamhet : En studie på fyra förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maja Brox; Sara Burman; [2017]
    Nyckelord :Matematik; förskola; lärmiljö; lärmaterial; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka matematikens förekomst i förskolans verksamhet. För att uppnå vårt syfte använder vi oss av tre frågeställningar: Hur praktiseras läroplansmålen om matematik i verksamheten? Hur används den fysiska miljön som resurs i arbetet med matematik i verksamheten? Finns det skillnader i synsätt och arbetsmetoder mellan de förskolor som deltagit i matematiklyftet och övriga? För att ta reda på vårt syfte används intervjuer och fotografidokumentation som metod. LÄS MER

  5. 5. Att argumentera för barns bästa : En studie om barnperspektivets roll i samband med politiskt beslut om rätt till heltid i förskola för barn till föräldralediga i Stockholm

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Helena Bergman; [2017]
    Nyckelord :barn- och ungdomsvetenskap; argumentationsanalys; barnperspektiv; barns bästa; förskola; politiska beslut;

    Sammanfattning : Sammanfattning I augusti 2016 skickade kommunstyrelsen i Stockholm ut ett förslag som remiss om att barn till föräldralediga skulle få rätt till 40 timmar i veckan i förskola, istället för 30 timmar. I december fattade kommunfullmäktige beslut i enlighet med förslaget. LÄS MER