Sökning: "uppsala kommun skolor"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden uppsala kommun skolor.

  1. 1. "Man talar inte med en elev som är i affekt" : En etnografisk studie om hur samhällskunskapslärare hanterar kontroversiella frågor i sin undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Andreas Stenberg; Maison Saleh; [2023]
    Nyckelord :Kontroversiella frågor; strategier; gymnasiet; samhällskunskap.;

    Sammanfattning : En studie av gymnasielärares arbete med olika strategier för att bemöta kontroversiella frågor i samhällskunskapsundervisning. Hur bemöter lärare kontroversiella frågor i sin undervisning? Och varför är det viktigt att ha en strategi? Vilka strategier går att använda i undervisningen? Denna studie ämnar att undersöka hur fem samhällskunskapslärare använder olika strategier för att bemöta kontroversiella frågor i samhällskunskapsundervisningen. LÄS MER

  2. 2. Hedersrelaterat våld och förtryck enligt Lgr22 : En studie om rektorers uppfattningar och förberedelser av läroplansändringen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Therese Bolin; Fredriqa Runfors; [2022]
    Nyckelord :Läroplansteori; utbildningsförändring; Lgr22; hedersrelaterat våld och förtryck; initiering; implementering; formuleringsarena; realiseringsarena;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur några rektorer ser på de ändringar i Lgr22 som behandlar ämnet hedersrelaterat våld och förtryck, samt hur de ämnar implementera dem på sina skolor. Regeringens fleråriga satsning för att förebygga och bekämpa hedersrelaterat våld och förtryck har för skolans del resulterat i en ny läroplan som trädde i kraft höstterminen 2022. LÄS MER

  3. 3. ”Vi lärare är svältfödda på att få lära oss någonting nytt” : En studie om högstadielärares kompetensutvecklingsmöjligheter och kunskapsbehov inom kommunala skolor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Liz Yohana Sotil Silva; Laurila Mathias; [2022]
    Nyckelord :Kompetensutveckling; skola; lärare; kollegialt lärande; praktikgemenskaper; arbetsplatslärande;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker högstadielärares syn på utbudet av kompetensutvecklingsinsatser, hur väl de anser att de erbjudna satsningarna matchar deras kunskapsbehov samt till vilken grad de känner att de kan utöva inflytande över sin egen kompetensutveckling. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv och lägger särskild vikt vid hur högstadielärare tillsammans utbyter kunskaper och erfarenheter. LÄS MER

  4. 4. Implementeringen av en ny kursplan i hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ intervjustudie

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Sofia Eriksson Grönberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Introduktion: Den 1 juli 2022 börjar den nya läroplanen Lgr 22 att gälla. I kursplanen för hem- och konsumentkunskap har mer fokus lagts på kunskapsområdet privatekonomi och konsumtion. LÄS MER

  5. 5. ”Man får tänka att det är inte eleven som är problemet, att det är du som har problemet” : ‒ En intervjustudie om elevers koncentrationssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fanny Gransten; Lowisa Löwf; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; Grundskola; Intervjuer; Koncentrationssvårigheter; Lärares strategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa kunskap om F-3-lärares uppfattningar om elevers koncentrationssvårigheter, samt deras strategier för att möta dessa elever. Studien har utgått ifrån frågeställningarna Vilka likheter och skillnader kan identifieras mellan lärares olika uppfattningar om elevers koncentrationssvårigheter?, Vad har lärarna för farhågor om inget görs åt en elevs koncentrationssvårigheter?  och På vilka sätt uppger lärare att de hanterar elevers koncentrationssvårigheter? Då syftet är att skapa kunskap om lärares uppfattningar och erfarenheter om elevers koncentrationssvårigheter är fenomenografi och fenomenologi studiens utgångspunkter. LÄS MER