Sökning: "uppsats åk 9"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden uppsats åk 9.
1. Utbildning för hållbar utveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteternaSammanfattning : Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling. Många skolor och lärare har svårt att leva upp till detta. LÄS MER
2. Undervisning i källkritik i grundskolans NO-ämnen åk 7–9 : En tematisk studie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka på hur ämneslärare i grundskolans NO - ämnen företrädesvis kemi, men också biologi och fysik, i sin praktik bedriver undervisning om källkritik för att möta läroplanens mål och kunskapskrav inom detta område. Studien har baserats på inspelade kvalitativa semi-strukturerade intervjuer av åtta lärareverksamma i grundskolan. LÄS MER
3. Flerspråkighet och identitet i skolans miljöe r- En kvalitativ undersökning på flerspråkighetens betydelse för identitetsutvecklingen.
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språkSammanfattning : Denna studie har genomförts för att bidra till forskningen kring hur man kan arbeta språkutvecklande i skolan och vad det kan ha för vinster i identitetsutvecklingen.Denna uppsats undersöker flerspråkighet, elevernas egna modersmål/förstaspråk, i relation till identiteten i skolans olika miljöer. LÄS MER
4. Att utveckla språk i ämnet slöjd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var för det första att undersöka om slöjdlärare medvetet planerade sin undervisning för att stödja elevers språkutveckling enligt läroplanens kursplan och riktlinjer. För det andra var det att undersöka om och hur de upplever att de utvecklar elevernas språk. LÄS MER
5. Vad spelar roll? : Vad spelar,enligt några elever i åk 9, roll för att musikundervisningen i grundskolans senare år ska fungera ?
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Abstract. Vad spelar roll ? ( What matters ? ) Vad spelar, enligt några elever i åk 9, roll för att musikundervisningen i grundskolans senare år ska fungera? (What matters in the teaching of music, according to some students in the 9th grade?) Jag har märkt att det råder ganska olika traditioner eller förutsättningar på olika skolor avseende en hel del ämnen, inklusive musikämnet. LÄS MER