Sökning: "uppsats åk 9"
Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden uppsats åk 9.
11. DEMOKRATI I RETORIK OCH PRAKTIK : En kvantitativ studie om elevers erfarenheter av demokratiarbetet i grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka grundskoleelevers (åk 9) erfarenheter av demokratiarbetet i skolan. I uppsatsen görs en åtskillnad mellan ett funktionalistiskt-, deltagar- samt deliberativt demokratiskt förhållningssätt. LÄS MER
12. Lärande i en mångkulturell skola : Ett sociokulturellt perspektiv på lärande i undervisningen hos två SO-lärare
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att utifrån ett sociokulturellt perspektiv beskriva och analysera vilket lärande som möjliggörs hos två lärare i en mångkulturell skola. Jag har gjort en etnografisk studie där jag under några veckors tid har observerat, haft både formella och informella samtal samt samlat arbetsmaterial i två klasser. LÄS MER
13. Lärares upplevelser av hur de har stöd och kunskap i skolans jämställdhetsarbete
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Jämställdhet har varit ett prioriterat värdegrundsarbete inom skolväsendet sedan skollagen fastställdes 1985. Läroplanen för förskolan (Lpfö -98) och för grundskolan samt förskoleklassen (Lpo -94) förtydligar skolornas skyldigheter och lärarnas uppdrag att verka för jämställdhet. LÄS MER
14. Tron på praktisk och laborativ matematik i undervisningen -relevant eller överdriven? : Landsomfattande jämförelse av 1000 elevers betyg
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för teknik- och naturvetenskapSammanfattning : Som student på lärarutbildningen fick jag bland annat lära mig om olika inlärningsstilar och om vikten av varierade arbetsformer i undervisningen. Något förenklat menar vissa forskare att man kan skilja den teoretiskt lagde eleven från den mer praktiskt lagde, vilket betyder att en mix av teoretisk och praktisk/laborativ undervisning skapar bra förutsättningar för att så många som möjligt ska kunna ta del av den. LÄS MER
15. En undersökning av stavning i nationella prov i svenska som andraspråk för åk 9
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I denna uppsats undersöks stavfel i 43 nationella prov i svenska som andraspråk skrivna av elever i åk 9. Stavfelen har delats in i tre huvudkategorier; ortografi, ordbildning och stavfel som beror på brist på grammatiska kunskaper. LÄS MER