Sökning: "uppsats d-nivå"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden uppsats d-nivå.

  1. 1. Utvärdering av Anki som hjälpmedel för inlärning av det japanska skriftsystemet hiragana

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jesper Lysell; [2023]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; spaced reviews; skriftspråk; återgivningsträning; kroppsförankrad kognition;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks programmet Anki som ett hjälpmedel för att lära sig det japanska skriftsystemet hiragana i en gymnasiekurs i nybörjarjapanska. 22 elever har deltagit i en studie där de har delat med sig av sina provresultat i hiragana och genomfört en enkät om deras användning och uppfattning av Anki samt hur de skulle vilja att undervisningen i hiragana såg ut. LÄS MER

  2. 2. Processbarhet och SFI : En jämförande studie av nationella prov på SFI D-nivå enligt processbarhetsteorin

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Samir Jadari; [2018]
    Nyckelord :Processbarhetsteorin; sfi D; nationella prov; inlärningsnivåer; syntax; morfologi;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att analysera några texter skrivna av vuxna inlärare på kurs D på SFI och betygsatta med E respektive A utifrån processbarhetsteorin och beskriva på vilken nivå enligt teorin dessa inlärare befinner sig på samt jämföra målgrupperna vad gäller morfologin och syntaxen. Jag har analyserat 20 elevtexter, 10 betygsatta med E och 10 med A och sammanställt resultaten i fyra tabeller uppdelade i två – morfologi och syntax. LÄS MER

  3. 3. Hur man gör praktiska övningar till en integrerad del av historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magnus Lundstedt; [2016]
    Nyckelord :Historia; historiemedvetenhet; rollspel; historiska begrepp; praktiskt arbete;

    Sammanfattning : SammanfattningMitt arbete i skolan i ämnet historia har ofta utgått från textbehandling som arbetsmetod. Detta kan jag som lärare uppleva som oinspirerande och enformigt, och liknande respons har jag fått från elever. LÄS MER

  4. 4. Hur går det till att lära sig svensk ordföljd? En studie av hur polska elever utvecklar svenskt skriftspråk.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Ewa Pawlowska; [2013-01-23]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; ordföljd; V-2 språk; polska; transferhypotesen; processbarhetsteorin;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöker jag ordföljden i svenskt skriftspråk hos vuxna andraspråksinlärare med polska som modersmål. Uppsatsens syfte är att ta reda på hur polska inlärare tillägnar sig svensk ordföljd i skriftspråk. Jag gör detta genom att närstudera sexton texter skrivna av polska SFI-kursdeltagare på C- och D-nivå. LÄS MER

  5. 5. Läsvanor hos sfi-elever på C- och D-nivå

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Brodén Anna-Karin; [2010-08-17]
    Nyckelord :sfi; läsvanor; andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar läsvanor hos sfi-elever på C- och D-nivå. Bakgrunden består i att eleverna som sökt extraundervisning för att få hjälp med att skriva på svenska också visat sig ha problem med att läsa på svenska. LÄS MER