Sökning: "uppsats högskolan dalarna pedagogiskt arbete"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden uppsats högskolan dalarna pedagogiskt arbete.

  1. 1. ”Det är en enorm vinst att jobba med flerspråkiga barn” : En intervjustudie med sex förskolepedagoger om deras uppfattningar av att arbeta språkutvecklande och inkluderande med flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Angelica Kersten; Karolina Söderqvist; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; modersmål; språkutveckling; inkludering; förskola; kommunikation;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar sex förskolepedagogers syn på flerspråkighet samt de flerspråkiga barnens språkutveckling i förskolan. Syftet är att bidra med kunskap om några olika uppfattningar som förskolepedagoger har av att arbeta språkutvecklande och inkluderande med flerspråkiga barn i förskolans verksamhet. LÄS MER

  2. 2. Ur kaos föds spelifiering : En autoetnografiskt studie över spelifieringens potentialer för bildundervisning på högstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Agnes Ekelund; [2020]
    Nyckelord :Bilddidakdik; Spelifiering; Education game; Flow; Bildämnets meningsskapande.;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar en studie om spelifieringens potentialer för bildundervisningen på högstadiet genom en autoentnografisk metod. Spelifiering, även känt som engelskans gamification är egentligen ett paraplybegrepp för olika typer av verktyg och metoder där man använder sig av “spelelement i icke-ordinära spelsammanhang. LÄS MER

  3. 3. "Vill du inte jobba med ungdomarna, ska du inte vara lärare” : Samhällskunskapslärares upplevelse och uppfattningar av den påtvingade distansundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Kasper Friberg; [2020]
    Nyckelord :Distansundervisning; fjärrundervisning; samhällskunskapslärare; kvalitativ intervjustudie; gymnasieskola; sociokulturella perspektiv.;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker genom kvalitativa intervjuer samhällskunskapslärare pågymnasienivå och deras uppfattningar och upplevelser av den påtvingandedistansundervisningen i samhällskunskap på grund av Coronapandemin 2020. Bakgrunden äratt den påtvingade distansundervisningen medförde en helt ny undervisningsarena för mångagymnasielärare och att det saknar omfattande tidigare forskning på området. LÄS MER

  4. 4. ”Det största verktyget är oss själva” : En studie om yrkeslärares erfarenheter och strategier av att undervisa elever med svenska som andraspråk på kommunal vuxenutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Åsa Kindevåg; [2020]
    Nyckelord :Vuxenutbildning Undervisningsstrategier Yrkeslärare Andraspråkselever Pragmatism;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka erfarenheter och strategier yrkeslärare har när de undervisar andraspråkselever på kommunala vuxenskolans yrkesutbildningar. Idag finns väldigt lite publicerad forskning på just denna specifika elevgrupp, trots att många immigranter har kommit till Sverige det senaste decenniet. LÄS MER

  5. 5. Etikundervisning med film som pedagogiskt verktyg : En studie om religionskunskapslärares ämnesdidaktiska val

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Hanna Pallin; [2020]
    Nyckelord :Etik; etikundervisning; film; moral; religion; didaktik;

    Sammanfattning : Film är ett populärt medium som har blivit allt mer vanligt att använda i undervisningssyfte. Följande uppsats har studerat hur film kan användas i religionskunskapsämnet för att undervisa om etik. LÄS MER