Sökning: "uppsats läsning skola"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden uppsats läsning skola.

  1. 1. Punctuation in Swedish Upper Secondary School

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Madsen; [2022]
    Nyckelord :Punctuation; Skiljetecken;

    Sammanfattning : Punctuation enhances the understanding and correct reading of written text by the use of spacing and conventional signs. When learning a language, the usage of correct punctuation is vital. This is especially important when learning a second language since punctuation rules vary between languages. LÄS MER

  2. 2. Eleverna och läsningen : En undersökning av läsvanor och läsattityder ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Cornelia Palmcrantz; [2020]
    Nyckelord :Läsning; skönlitteratur; gymnasieelever; attityder; litteraturundervisning; John Dewey; inquiry; elevcentrerad undervisning; enkätundersökning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka elevers relation till läsning av skönlitteratur på fritiden och i skolan för att få bättre kunskap om hur en framgångsrik litteraturundervisning kan bedrivas. Undersökningen utgörs av en enkätundersökning som distribuerades till fyra klasser från olika program på en gymnasieskola i Jämtland. LÄS MER

  3. 3. Lyrikmomentetes utveckling i gymnasieskolan : Hur lyrikmomentet har utvecklats i tre läromedel från tre olika tider

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Anna Olsson; Ellinor Gabrielsson; [2017]
    Nyckelord :Lyrik; didaktik; läromedel; svenska och genus;

    Sammanfattning : Denna uppsats har fokus på hur lyrikmomentet är formulerat samt synliggjorts i läroböcker. Vi kommer likaså att titta närmare på hur kvinnliga respektive manliga författare framskrivs i lyrikmomentet i respektive bok. Vi kommer att utgå från tre stycken läroböcker i gymnasiet för Svenska 3. LÄS MER

  4. 4. Elever och läsförståelse. En studie om hur lärare resonerar om och i praktiken arbetar med elevers läsförståelse

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ann-Charlott Claesson; [2014-09-04]
    Nyckelord :kommunikation; delaktighet; samarbete och läsförståelse;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syfte: Syftet var att studera hur lärare resonerar om och hur de i praktiken arbetar med elevers läsförståelse. Detta syfte delas upp i tre olika frågeställningar: -­‐ I vad mån tar lärarna hänsyn till elever i läs- och skrivsvårigheter? -­‐ Hur beskriver lärarna hur de arbetar med elevernas motivation vad gäller läsning? -­‐ Hur genomför lärarna arbetet med skrivna texter i klassen? Teori: I uppsatsen används tre olika teorier. LÄS MER

  5. 5. Barn, skriftspråk och skola : Fyra lärare i förskoleklass och årskurs 1 berättar om sitt arbete med barns literacyutveckling.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Emma Adolfsson; [2012]
    Nyckelord :Literacy utveckling; läs- och skrivundervisning; förskoleklass; årskurs 1; didaktik; sociokulturell teori; analytiskt synsätt;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att belysa och diskutera lärares didaktiska val i arbetet med barns literacyutveckling i förskoleklass respektive årskurs 1. Som grund ligger ett sociokulturellt perspektiv på lärande samt forskning om barns literacyutveckling, och med utgångspunkt i detta samt i min studie har didaktiska val i arbetet med barns literacyutveckling kunnat belysas och diskuteras. LÄS MER