Sökning: "uppsats om sport"

Visar resultat 1 - 5 av 132 uppsatser innehållade orden uppsats om sport.

  1. 1. Dark Horse, Baby Badass och Pussy in Boots : En antropologisk studie om identitetsskapande inom sporten Roller Derby

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Emma Lindgren; [2023]
    Nyckelord :roller derby; queer; identitet; motståndsidentitet; identitetsskapande; performativitet; Butler; Castells; arena; maskulinitet och femininitet;

    Sammanfattning : Roller derby är en sport som karaktäriseras av sin inkluderande medlemspolicy. Sporten har sedan starten lockat till sig människor av alla dess slag, och inte sällan personer som inte passar i den normativa uppfattningen kring kön och sexuell läggning. LÄS MER

  2. 2. Prestationsångest bland elitidrottens ungdomar : Granskning av prestationsångest bland elitidrottande gymnasieelever

    L2-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Maja Persson; Nathalie Johansson; [2023]
    Nyckelord :sport; anxiety; performance anxiety; press; elitidrott; sport; prestationsångest; press;

    Sammanfattning : Prestationsångest är en känsla som existerar bland majoriteten av alla människor, men kanske framför allt bland unga som kombinerar de redan svåra gymnasiestudierna med en idrottssatsning på elitnivå? Syftet med denna uppsats är att undersöka relationen mellan prestationsångest och elitsatsande idrottselever på gymnasieskolor i mellansverige samt vad som bidrar till att dessa känslor uppkommer. Genom en kvantitativ enkät kunde forskningsfrågor gällande respondenternas självkänsla, skolmiljö, idrottsmiljö och prestationsångest besvaras. LÄS MER

  3. 3. Sponsorer, klotter eller sammarbete? : En studie om sponsringens influens på svenska elithockeyklubbars visuella identitet utifrån ett designperspektiv.

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Jesper Sjölén; Olof Almgren; Pär-Albin Persson; [2023]
    Nyckelord :Sponsorer; reklamplatser; visuell identitet; SHL; gestaltningsprinciper; hemmatröjor;

    Sammanfattning : Hockey idag är mer än bara en sport och ett tävlingssammanhang, hockey är en marknad som är ekonomiskt både beroende och drivande då klubbarna omsätter flera miljoner kronor per säsong. Detta leder till att företag är villiga att betala mycket pengar till klubbarna för att få exponering i klubbarnas arenor och på lagens matchkläder. LÄS MER

  4. 4. Punktskatt på sötade drycker i Sverige : En kostnads-nyttoanalys

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Ellen Huss; Simon Solsten; [2023]
    Nyckelord :Cost-benefit analysis; Economics; Sugar tax; Sugar-sweetened beverages; Excise tax; Kostnadsnyttoanalys; Nationalekonomi; Sockerskatt; Sötad dryck; Punktskatt;

    Sammanfattning : Unhealthy eating habits are one of the main causes of deteriorating health and premature death among Sweden’s population. Foods containing added sugars are common today and they rarely contain the nutrients that are essential for our bodies to stay healthy. Overconsuming sugar can lead to several diseases, including obesity and caries. LÄS MER

  5. 5. Travsporten, från fysiskt till digitalt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jonathan Pålsson; Karl Bäck; Albin Sopi; [2023]
    Nyckelord :Marknadsmixen; The Sports Product; Travsportens struktur; Omvärldsmiljö; Marknadsföring av travsporten; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Travsporten, från fysiskt till digitalt. Seminariedatum: 1 juni 2023 Ämne/kurs: FEKH29 - Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Albin Sopi, Jonathan Pålsson, Karl Bäck Handledare: Veronika Tarnovskaya Nyckelbegrepp: Marknadsmixen, The Sports Product, Travsportens struktur, Omvärldsmiljö, Marknadsföring av travsporten Problem/forskningsfråga: Hur har marknadsföringen av travsporten förändrats över tid? Syfte: Denna uppsats syftar till att utforska och förstå förändringarna i travsporten över tid, med särskild fokus på förändringar i marknadsföring, erbjudande och publik, samt orsakerna till dessa förändringar. LÄS MER