Sökning: "uppsats till grundskola"

Visar resultat 1 - 5 av 109 uppsatser innehållade orden uppsats till grundskola.

  1. 1. När ett yttrande inte räcker

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Ertan Kantur; [2023-01-24]
    Nyckelord :Kommunalt självstyre; Skolinspektionen; Flernivåstyrning; Friskoleetablering;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att få fram det kommunala perspektivet i en situation där självstyret utmanas, och skapa en bild av hur kommer hanterar sådana situationer och hur hanteringen kan förstås. På detta sätt söker jag att bidra till diskussionen om kommunalt självstyre och lokal autonomi i en flernivåkontext. LÄS MER

  2. 2. Grammatik – ett ointressant ämne? : En studie om elevers inställning till grammatik och deras upplevda undervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Javier Antonio Guerra Lapanje; [2023]
    Nyckelord :Fyrfältsmodell; grammatik; inställning; Cummins; envägs-ANOVA; grundskola;

    Sammanfattning : Språk är ett viktigt verktyg för kommunikation som används dagligen i samspelet individer emellan. Grammatik som är språkets regler för uppbyggnad däremot används inte lika ofta på ett medvetet sätt. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattningar om att undervisa inom kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer för årskurs F-3. : En kvalitativ analys om lärares uppfattningar inom kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer för årskurs F-3 samt de ramfaktorer som påverkar undervisningen i ämnet .

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Jenssen; Ellen Svensson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; grundskola; intervju; sexualundervisning; ramfaktor; lärares uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att belysa och analysera lärares uppfattningar om kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer för årskurs F-3. För att besvara de formulerade frågeställningarna intervjuades fyra grundskollärare som under läsåret 22/23 arbetade som klasslärare i årskurs 3. LÄS MER

  4. 4. “Det ska inte spela någon roll vem som står i klassrummet” : En kvalitativ studie om arbetet för kontinuitet i skolan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sandra Gidmark Rohlin; Elsa Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Continuity; organizational memory; knowledge retention; knowledge storage; knowledge transfer; primary school; Kontinuitet; organisatoriskt minne; kunskapsbibehållning; kunskapsförvaring; kunskapsöverföring; grundskola;

    Sammanfattning : Personalomsättningen på Sveriges skolor är högre än i övriga OECD-länder. Detta ger upphov till störningar för kontinuiteten, som i denna uppsats anses vara fortlöpande arbete. LÄS MER

  5. 5. Lärares uppfattningar om bedömningsstöd i anpassad grundskola - validiteten i bedömningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Erika Svärd; Anna Kadar; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; bedömningsstöd; validitet; anpassad grundskola; intellektuell funktionsnedsättning IF ; komplexitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att få kunskap om hur lärare som prövat ut bedömningsstöden uppfattar på vilket sätt dessa speglar elevers kunskaper och färdigheter kopplat till läroplanen och hur lärarna ser på konsekvenserna av dessa för beslut som rör eleverna ur ett bedömningsperspektiv.  I vår studie tar vi avstamp i forskning om bedömning och lutar oss mot Ericksson (2014) som menar att det är viktigt att belysa vikten av att all bedömning ska vara präglad av tydlighet, giltighet, tillförlitlighet och respekt. LÄS MER