Sökning: "upptäcka och stimulera"
Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden upptäcka och stimulera.
1. Förskolans fysiska inomhusmiljö : En kvalitativ studie om hur förskollärare planerar och utformar förskolans fysiska inomhusmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärarna utformar och strukturera den fysiska inomhusmiljön, men även i vilken grad barnen ges möjlighet att vara delaktiga i utformningen av miljön. Utifrån vårt syfte valde vi en kvalitativ studiedesign med semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare som arbetar på kommunal eller fristående förskola. LÄS MER
2. Development of a Closed-loop for Measuring and Stimulating Peripheral Nervous System
Master-uppsats, KTH/Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)Sammanfattning : Bioelectronic medicine is an emerging discipline being a intersection of neu- roscience, immunology and electrical engineering. Chronic inflammation is linked to disorders such as diabetes, rheumatoid arthritis, asthma, atheroscle- rosis, obesity and inflammatory bowel disease. LÄS MER
3. Att förebygga undernäring hos personer med demenssjukdom
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsaSammanfattning : Bakgrund: Personer med demenssjukdom är den grupp som löper högst risk att drabbas av undernäring. Detta för att minskad kognitiv förmåga ökar risken för undernäring. Undernäring är ett stort och omfattande problem på särskilt boende. LÄS MER
4. Ethnic Minorities’ Heritage and Archaeological Resources Management : Roma people in Sweden since 1999
Master-uppsats, Uppsala universitet/ArkeologiSammanfattning : At the end of 1999, the Swedish government adopted two European Union conventions to protect ethnic minorities, and Roma people were recognized as a national ethnic minority of Sweden. Approaching the 20th year mark after the recognition, this research aims to develop an in-depth and inclusive database for Roma people’s heritage and archaeological resources management. LÄS MER
5. Stöd och stimulans av gemensam lek i förskolan : Ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien har varit att utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv belysa vilka upplevelser och erfarenheter förskollärare har av att uppmärksamma, stödja och stimulera barns behov av stöd i det sociala samspelet i gemensam lek. Det har gjorts utifrån ett sociokulturellt perspektiv med en hermeneutisk ansats för att kunna tolka samt få en förståelse för hur stöd kan ges i det sociala samspelet i förskoleverksamheten. LÄS MER