Sökning: "urban marketing"

Visar resultat 1 - 5 av 144 uppsatser innehållade orden urban marketing.

  1. 1. Att bygga en berg- och dalbana av grönt kapital: En kvalitativ innehållsanalys om grönt kapital i Liseberg hållbarhetsrapportering

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Oliver Kaspersson; [2023-10-25]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In recent decades, urban development has witnessed a significant paradigm shift towards embracing environmentally sustainable practices. Concurrently, there is a growing recognition that large corporations have considerable influence in society, thus placing increased responsibility on these actors for fostering green urban development. LÄS MER

  2. 2. Beyond the Bin: Dumpster Diving as an Alternative Consumer Practice

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Adam Christensson; Vendela Melin; [2023]
    Nyckelord :Business and Economics;

    Sammanfattning : Title: Beyond the Bin: Dumpster Diving as an Alternative Consumer Practice - Investigating the Motivations and Methods of Urban Foragers Course: BUSN39 Business Administration: Degree Project in Global Marketing - Master level Authors: Adam Christensson and Vendela Melin Supervisor: Annette Cerne Keywords: Dumpster diving, Social movement, Consumer resistance, Theory of planned behavior (TPB). Purpose: The study investigates dumpster diving motivations, methods, and its role as a resistance against conventional consumption patterns. LÄS MER

  3. 3. Traveling on a Whim? A qualitative case study on how business models for Mobility-as-a-Service can be designed and configured

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Julia Bolander; Elin Siltberg; [2023]
    Nyckelord :Business Model; Business Model Canvas; Sustainable Urban Mobility; Mobility-as-a-Service MaaS ; Business and Economics;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of the study is to gain a deeper understanding of how MaaS business models can be designed and configured. Theoretical Perspective: The theoretical perspective is provided by a preliminary framework which consists of a synthesis between Business model theory and MaaS literature. LÄS MER

  4. 4. Hållbarhetscertifiering : effekter på värdekedjan av byggmaterial

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Sofia Andersson; [2023]
    Nyckelord :effekter på värdekedjan; fallstudie; frivilliga hållbarhetscertifieringar för byggnader i Sverige; hållbar utveckling; ; standarder;

    Sammanfattning : En av vår tids stora utmaningar handlar om att möta klimatkrisen och ökade krav på levnadsstandard hos en växande global befolkning. Allt fler flyttar från rurala till urbana områden, vilket pressar bostadsmarknader världen över. LÄS MER

  5. 5. Bonderevolt eller överlevnadskreativitet : en studie om mjölkproducenters resa till egen förädling av gårdens mjölk

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Lisa Valleräng; [2023]
    Nyckelord :gårdsmejeri; förädling; mjölkgård; globala livsmedelssystem; lokala livsmedelssystem; berättande; värdeskapande; relationsmat;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks mjölkgårdar som investerat i och utvecklat förädling av gårdarnas egen mjölk. Fyra mjölkgårdar har besökts och där har jag genomfört djupgående intervjuer och observationer i två dagar på vardera gård. LÄS MER